Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av skogsvolvo
Hej. Bilar har börjat rycka vid full belastning. Oftast 4:an vid 90 och man trampar gasen i botten.

Någon mer som haft detta fel?? Tändspole? Bränslepump?

Mvh

Johannes
Användarvisningsbild
av Nightmare89
Hej kan vara en tändspole bara ut å kolla.

Dock så hade jag samma symtom på min den började att rycka å tapp all kraft vid 110 på 5an. Det löste sig genom att jag bytte bränsle filter :)
av JLE
skogsvolvo skrev:Kolla? Hur kan man kolla om dom är sönder?

Har för mig när detta började byttes det stift.
Min började rycka och hacka vid hård belastning efter stiftsbyte, och då visade sig att tändspolarna hade sprickor. Antagligen så har gummit torkat, men ändå varit helt så länge man inte rört det. Men vid stiftsbytet så plockar man bort tändspolarna så troligen uppkom sprickorna då...

För att komma åt dem så får du först skruva bort den svarta plastkåpan ovanpå motorn. sen ser du två stycken spolar som sitter på de två högra cylindrarna (om du står framför bilen). Dessa sitter fast med en skruv, lossa den och titta efter på gummit efter sprickor. Glöm inte att lossa anslutningskablarna.
Användarvisningsbild
av CP2
Rätt stift? Rätt avstånd på stiften? Om tändspolen är kass har du ofta längsgående sprickor på den smala delen av tändspolen, är den dessutom varm så mår den obra.
av rudarmy
köp ordentliga stift, hur långt har stiften gått? funkade d i början efter byte?
ligger ju nära tillhands att de är de som strular..
prova å byt plats på spolarna å se om det blir nån skillnad!

mvh bengt
av skogsvolvo
Började innan jag bytte stift, Satt volvo stift innan, Nu något annat.

Har en gång i tiden haft problem med att den gick på 3 cylindrar, Fick info från förra ägaren att den var servad, men dom hde inte bytt stift konstaterade dom på volvo.

Kanske är en spole som blev bränd pga av detta?

Är ni ganska säkra på att det rör sig om tändproblem kan man ju byta spolar och stift?
av rudarmy
helt säkert är d ju inte men börja med det billiga! stift..har du kollat felkod?
sen kolla riktigt noga i ljus om inte det finns nån liten spricka i nån av spolarna.. sen finns ju lmm osv.. ev spricka i nån slang listan kan göras lång

Kan det vara dålig vattenpump? Ej bytt […]

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]