Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Denzar
Hej, jag har läst att har man en bil som rycker vid högre varv när man gasar kraftigt kan det vara sprucket i tändspolarna.

Jag undrar om någon vänlig själ kan beskriva (helst med bilder, men går självklart bra utan) från start vad man behöver och hur man tar ut dom för att undersöka dom!

Jag har en Volvo V40, 2,0, T4 - 98.

Tack på förhand!
av Kojje
Öppna huven,Ta bort plastkåpan uppe på motorn sedan sitter dom med 10:an 2 st är det totalt,lossa bultarna dra upp spolarna inspektera. alltså dom 2 tändpolarna sitter direkt på var sitt stift och har sedan en ledning till ett till så 2 cylindrar har tändhattar och 2 har tändpole.
Om inte styrboxen är bytt kan det vara den som är kass tyvärr vanligt fel på just T4 -98 sedan fick dom ordning på det.
av Denzar
Sådär, var lite svårt att komma åt med vanlig ringnyckel.. men det gick. Synd att man ska behöva ha så mycket verktyg när man skruvar bil :roll:

Det tråkiga var att Båda tändspolarna hade en spricka längst med hela spolen... Ska kolla om jag kan fixa nya.

Sen blanda jag självklart ihop hur dom satt :lol: Tändhatt 1 satt på stift 1, sen satte jag spole från tändhatt 1 till stift 3, sen tändhatt 2 som satt på stift 2 till stift 4. Vet inte om det är rätt, men det kändes mest logiskt.. Hoppas någon svarar här, annars blire google :)
av Denzar
Sådär kollade Haynes bok, Från vänster sätt så koppla jag Tändhatt 1 till stift 4, Tändhatt 2 till stift 3... Bilen starta iaf :)

Går det att laga tändspolarna på något sätt? Lim, smälta plast? Eller bara fixa nya/begagnade? Lägger upp en bild för mig själv och kanske någon annan att se hur det vart kopplat till slut...
http://i54.tinypic.com/2mfrmb.jpg vet inte hur man lägger in direkt på forumet, någon får gärna ändra!
Användarvisningsbild
av vetten
Jag skulle aldrig satsa på begagnat på dessa delar utan det är nog bara att bita ihop och ta tusingen som dom kostar och sen hoppas på att det är felet. Det är aldrig fel att byta dom efter typ 15000-20000mil heller för tänk efter hur många tändgnistor har dom genererat under sin livslängd?????

Typiska slitdetaljer och varmt sitter dom också placerade, så torrsprickor får man ta och att leta på skroten verkar bara "Dumsnålt"

Förlår men det är min inställning :mrgreen:

Köp nya :-)-)

Kan aldrig vara fel att byta slitdetaljer till nytt :-)-)
av Denzar
Skruvats var skit, det ska bara vara original på tänddelar som det är tipsat om här! Men begagnade original utan sprickor funkar med.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]