- ons 17 aug 2011, 21:19
#557273
Hej!
Har en 2,0T med följande karaktesterik:
Svårt att balansera tomgångsvarvet, vill gärna dö om man inte ger gas. Tvekar oerhört mycket vid gas, man får köra med stortån, annars varvar den inte upp. Extremt trött.
Följande lampor lyser: Motorstyrning och DSA, ej lambda.
Besiktigad med:
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 088 (100)
LAMBDA 1,12 (0,96-1,04)
Här är alltså två avvikelser på HC och lambda vilket jag tyder som stora mängder felblandad soppa eller felantänd. Dock inga felkoder som stärker detta utan:
EFI-121 Lutmassemätarn ... Har provat med en annan och motorn sjunker i varv om jag drar ut sladden under gång ... detta är nog ett sekundär fel som orsakas av något annat.
EFI-512 Short-Term fuel trim, changes too quickly ..... Ett reglerfel i soppakretsen ... En av givarna i katten som spökar???
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term .... samma som ovan, alltså den främre. Kan denna mätas? Rimliga värden?
Inte så spännande kanske men ändå intressant,
EFI-337 Torque limiting signal från DSA faulty ... Konstigt vore väl annars när bilen är helt kraftlös pga. motorstrulet ... Eller kan DSA:n ligga och spöka så den känns trött?
Tacksam om jag kan få lite tips av den erfarna panel så jag vet vad jag ska börja rota i ... första givarn känns som ett naturligt steg men vill ha input av er !
Har en 2,0T med följande karaktesterik:
Svårt att balansera tomgångsvarvet, vill gärna dö om man inte ger gas. Tvekar oerhört mycket vid gas, man får köra med stortån, annars varvar den inte upp. Extremt trött.
Följande lampor lyser: Motorstyrning och DSA, ej lambda.
Besiktigad med:
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 088 (100)
LAMBDA 1,12 (0,96-1,04)
Här är alltså två avvikelser på HC och lambda vilket jag tyder som stora mängder felblandad soppa eller felantänd. Dock inga felkoder som stärker detta utan:
EFI-121 Lutmassemätarn ... Har provat med en annan och motorn sjunker i varv om jag drar ut sladden under gång ... detta är nog ett sekundär fel som orsakas av något annat.
EFI-512 Short-Term fuel trim, changes too quickly ..... Ett reglerfel i soppakretsen ... En av givarna i katten som spökar???
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term .... samma som ovan, alltså den främre. Kan denna mätas? Rimliga värden?
Inte så spännande kanske men ändå intressant,
EFI-337 Torque limiting signal från DSA faulty ... Konstigt vore väl annars när bilen är helt kraftlös pga. motorstrulet ... Eller kan DSA:n ligga och spöka så den känns trött?
Tacksam om jag kan få lite tips av den erfarna panel så jag vet vad jag ska börja rota i ... första givarn känns som ett naturligt steg men vill ha input av er !
Gamla Volvo bilar är som en påse chips - har man väl börjat kan man inte sluta !!!