Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hagiz
Hej!

Har en 2,0T med följande karaktesterik:
Svårt att balansera tomgångsvarvet, vill gärna dö om man inte ger gas. Tvekar oerhört mycket vid gas, man får köra med stortån, annars varvar den inte upp. Extremt trött.

Följande lampor lyser: Motorstyrning och DSA, ej lambda.

Besiktigad med:
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 088 (100)
LAMBDA 1,12 (0,96-1,04)

Här är alltså två avvikelser på HC och lambda vilket jag tyder som stora mängder felblandad soppa eller felantänd. Dock inga felkoder som stärker detta utan:

EFI-121 Lutmassemätarn ... Har provat med en annan och motorn sjunker i varv om jag drar ut sladden under gång ... detta är nog ett sekundär fel som orsakas av något annat.
EFI-512 Short-Term fuel trim, changes too quickly ..... Ett reglerfel i soppakretsen ... En av givarna i katten som spökar???
EFI-435 Front heated oxygen sensor short-term .... samma som ovan, alltså den främre. Kan denna mätas? Rimliga värden?

Inte så spännande kanske men ändå intressant,
EFI-337 Torque limiting signal från DSA faulty ... Konstigt vore väl annars när bilen är helt kraftlös pga. motorstrulet ... Eller kan DSA:n ligga och spöka så den känns trött?

Tacksam om jag kan få lite tips av den erfarna panel så jag vet vad jag ska börja rota i ... första givarn känns som ett naturligt steg men vill ha input av er !
av rudarmy
LAMBDA 1,12
bilen går väldigt snålt!
börja med de billiga sakerna först!
tändstift
bränslefilter
tändkablar o tändspolar

sen om du har möjlighet kolla bränsletrycket åxå, kan va bensinpumpen...

en början iaf...

mvh bengt
av Hagiz
Tack för ditt svar Bengt!
Stiften hade blivit dåliga så nya stift och det blev betydligt bättre, nu sätts inga felkoder längre men bilen går inte bra. Kollade wastegatearmen och den hade gått av. Nu är det fixat och skall mäta laddtryck, antaligen är turbon slut eller magnetventilen. Ser inte att wastegatearmen rör sig vid gaspådrag - problemområde vakuum eller ventil?

Men nu till mitt driftsproblem.

1. Startar jag bilen så går bara startmotorn runt ända tills jag trycker lätt på gasen, då startar den och hoppar igång med en gång. Har ingen bränsletrycksmätare men tar jag en spik på ventilen på fuelrailen så kommer det en skur med bra tryck.
2. Tomgången ligger nu stabilt på ca 700varv, men tvekar vid gaspådrag och hostar till.
3. När den drar, drar den jämnt och utan ryck, dock trött men det relaterar jag till turbo problemet.
4. Jag har sprickor i båda tändspolarna, något som påverkar? Jag antar att spolarna antingen är OK eller defekta.

MVH Richard
av rudarmy
Ser inte att wastegatearmen rör sig vid gaspådrag
hmm satt du i motorrummet när laddet kom?:p
armen/klockan reagerar på laddtryck från ca 2000-2500rpm ej gaspådrag!
men tvekar vid gaspådrag och hostar till
=*Spruckna tändspolar är inget bra oavsett. Föreslår ett byte!*
å det omgående! så har du en bil som funkar garanterat!!

mvh bengt
av Hagiz
Hej, tryck testar man med en vanlig kompressor ... bara o blåsa i klockan o se att den är kass. Går och sätta tryck på hela insugssidan för att leta efter läckor, även på vakuumsidan.
Spolar beställda och väntar på frakt hem .. :)
av Hagiz
Hej igen ... fått nya tändspolar och problemet kvarstår ... attans ..

Vill inte hålla tomgången ordentligt, vill inte varva upp, och varvar nu ryckigt ... dock inga felkoder i systemet.
Då återstår bara en fråga ... bränsletryck??? Spridare??? vad tror ni jag skall gå på härnäst?

Har inte mätt bränsletrycket mer än med nageln och sett att det sprutar ur railen.
av Hagiz
Så .. rentgjort och provkört tomgångsmotorn, den är OK.
Plockade bort BTRventilen, ok !
Provade även att plocka bort bränsleslangen in på fuelrailen, satte denna i en burk och vred på nyckeln. Fyller upp några centiliter och sen stannar den, det är ju oK eftersom det är "start stöten"
Skall ut och prova hålla emot när jag tvångsmatat pumpen med ström.

// Richard
Senast redigerad av 1 Hagiz, redigerad totalt 0 gånger.
av Hagiz
... vart ute precis och tjuvkopplat soppapumpen med direktmatning på pin 87 i relääet. Pumpen snurrar, men om jag håller fingret för bränsleslangen så kan jag stoppa flödet !? Detta känns ju på tok för dåligt eller? Har för mig det skall vara rätt många bars tryck i dessa systemen ? När jag håller stopp hör jag hur soppan går i retur i tanken, när man sedan släpper kommer det ju en liten tryckskvätt som är lätt skummande med luft i.

Pumpen som gjort sitt ?
av Hagiz
Hittat!!! (tror jag) ... hade ner pumpen o kolla, filtret bra och inget oljud, antar att trycket skall ligga på 3-5 bar eller så - inte mer än en vanlig vattenkran? Att den skummade var för att den sög i botten och soppan var nästan slut.

Jag har hittils förlitat mig på diagnostiken, men nu gjorde jag som så att jag ryckte LMM kabeln, då går den som den skall utan misständningar. Sätter jag i LMM så börjar den svajja och misstända. Alltså LMM som är kass? Kan man mäta denna på ett bra sätt? Rengöra?

// Richard

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]

Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]