Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V40RMannen
Halloj!
Har en V40 T4 -98
Problemet uppstog idag eller snarare pågått smått hela tiden antar jag senaste månaden.
Jooo, nu idag hände något tokigt. Jag drog på så mycket det gick och efter kanske 5-7min åkande så vart bilen konstig, den började rycka vid gaspådrag typ att effekten fanns där men den rykte. Vart lite rädd om bilen så jag rullade försiktigt hem till garaget för att kolla hur det såg ut under huven. Där stog jag med en Haynes gör det själv handbok å funderade å såg 1000 lapparna flyga kring huvudet, nejdå =). Men jag tänker alltid det värsta heh. Då är frågan kan det vara generatorn som laddar dåligt eller batteriet som spökar? Kollade batteriet så såg att det koxat lite rund plus eller minus polen kommer inte ihåg. samt att tomgången inte är riktig pga av detta, den lägger sig på så låga varv att den nästan dör ibland sen går den som vanligt i några sekunden sen lika igen. Beskymmrad. :cry:
Användarvisningsbild
av G-kraft
Det problemet uppstår ofta på volvo s60, s80, v70n, och problemet var att man skulle rengöra gashusspjällen.....vet inte, kan vara samma problem med din,,,men har ingen aning om det bekymmret finns på s/v40...
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Den har varit tokig tidigare då den felat på knacksensorn å jag har fått den bytt men felet bestog. Felet var att den ströp effekten vid 3000rpm den hände ingenting hur mycket jag än gasade. Men hux flux så gick den fint igen....
Användarvisningsbild
av V40RMannen
Den har svajjat i tomgången bra mycket tidigare å bara slutat. något fel äre!? =/ Det har blivit värre å värre tydligen. Som till nu att den rycker till i tomgången.
av Kojje
Svajande tomgång beror ofta på att tomgångsmotorn kärvar lite bara att plocka av och spruta i 5-56 eller liknande så löser det sig i 9 fall av 10 annars får man byta ligger runt 1200kr för en ny.
Ryckningarna som uppstod beror nog tyvärr på din styrbox som tyvärr är dåliga på många T4-98 kännt problem,att byta ligger mellan 5-6 tusen pix.
Användarvisningsbild
av V40RMannen
:lol: Nu jäklar grabbar å tjejer har jag löst problemet. Ett av tändstiften hade gått sönder, jag gjorde ett lättnande suck! :D Bytte alla tändstift å sen gick biler lite bättre..hehe. den måste ha små tänt på den kolven bara å då vart det dålig gång. Tryckte väl på för mycket så den small. :P
av Kojje
Skönt att höra att det var något sådant enkelt....

Hej hur aktiverar man fjärrdiagnos i Volvo On[…]

Bilen går lite ojämnt på tomg&ari[…]

Man kanske ska ge sig på och försö[…]

Det kommer inte upp nån felkod, har kollat d[…]