Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ebzzon
När jag bytte oljan på min V40 -00 2.0T i veckan så såg jag att oljereturen ifrån turbon läckte lite olja. SÅ det måste väll vara packningen som har blivit sprucken. Någon som har tankar idee´r eller råd inför byte utav den?
Det kan väl inte vara någon fara för turbon då det är returens packning som har gått? Eller?

Tacksam för kommentarer. :idea:
Användarvisningsbild
av G-kraft
Vet aldrig hur pass allvarlig skadan är förrän man tar en närmare titt på vad som läcker olja, jag hade rekommenderat starkt att du kör in till en volvo verkstad idag innan det blir helg...det kanske inte är bara packning...kanske nånting annat....
Är du säker på att det endast är packningen ?
av Ebzzon
Relativt säker.. För bilen går precis som den ska och inga missljud eller att inte turbon svarar som den ska.. Det är väldigt lite olja som rinner så det känns som det är torrspricka i packningen..

Men det är ju dock alltid vist att kolla upp det snarast.. Men så kommer dom dumma Volvogubbarna och säger här ska det kosta pengar..
Användarvisningsbild
av G-kraft
Ebzzon skrev:Relativt säker.. För bilen går precis som den ska och inga missljud eller att inte turbon svarar som den ska.. Det är väldigt lite olja som rinner så det känns som det är torrspricka i packningen..

Men det är ju dock alltid vist att kolla upp det snarast.. Men så kommer dom dumma Volvogubbarna och säger här ska det kosta pengar..
Allstå så är det, allt kostar pengar gällande bilar...men det är säkrast att kolla upp det , samt det rinner olja på vägarna när du kör och på din parkering där du ställer bilen.....om packningen inte kostar mycket så köp en sådan och bytt eftersom du är ganska säker på det....om det inte är det så har du förlorat nån hundralapp......gå på instinkt eller lämna in bilen för kontroll.....
av Ebzzon
Det ska jag.. Tack sak du ha. Föresten fan vad snabb du är på att svara *ler*
Användarvisningsbild
av G-kraft
Inne ständigt på detta forumet....vill hjälpa så många jag kan....
av Kojje
Ganska vanligt att returpackningen går på X40 turbos vet tre st som bytte packning bara förra året ett tips är att kolla med en lokal verkstad istället för volvo så sparar du säkert en slant det är inte något avacerat jobb att byta packningen
Användarvisningsbild
av 2013xc70
er disse turboende kjølt av kjølevannet?
av Perra N
Alla Volvos turbospisar (iaf i bensinare) efter 85 är vattenkylda. Annars kan det uppstå vissa hållbarhetsproblem, i och med värmen och koksning.
Användarvisningsbild
av Sajkko
Jag hade samma problem som dig nyligen. Tempen gick upp till 100 grader och sög upp olja. den droppade inte på marken men tråget och balken va rätt sura av olja, bilen pallade inte med stadskörning. Felet var att oljeretur röret läckte. Det gick på 734kr och byta ut hos volvo. i mitt fall var det hål i röret. Volvo killen sa att det går att köra men det blir dyrt i längden för mig så jag lämnade in den o fick den i fredags =)

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]