Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av thorell
Hej!

Har idag varit och bytt ut min V40 1.8i -97 mot en V40 Classic 2.0T. Är perverst nöjd med bilen, den är i toppskick och skillnaden mellan en 1.8i och en 2.0T är ju smått löjlig.

En annan sak som är löjlig är att det i min gamla igensotade häck fanns två mugghållare i mittkonsolen. I min nya bil finns det bara två stora fack och ett armstöd.

Jag kör runt 4-5000 mil om året och dricker betydligt mer kaffe i bilen än hemma i soffan, så en mugghållare är ett måste.

Vad ska man göra? Detta måste väl finnas som originaltillbehör om det nu inte finns från början? Har sett i andra V40s att det finns två hållare i det stora facket i mittkonsolen, och nånstans i en gammal tråd här på forat läste jag om nåt som man satte bredvid färddatorvredet.

Förslag om Feltemahållare på dörrsidan och liknande undanbedes. Ordentligt ska det va :D

EDIT: Tanken med den här tråden var att få svar på frågeställningen i detta inlägg, men då fler och fler frågor dyker upp ju mer jag grejar med bilen så byter jag namn på tråden.
Senast redigerad av 1 thorell, redigerad totalt 0 gånger.
av MrTrigger
Den är rekommenderad :D Men googla annars efter tillbehörskatalogen för V40, finns att beställa hem sån mugghållare du hade förut :wink:
Användarvisningsbild
av thorell
MrTrigger skrev:Den är rekommenderad :D Men googla annars efter tillbehörskatalogen för V40, finns att beställa hem sån mugghållare du hade förut :wink:
Det var snabba bullar :)

Ok, den finns alltså att köpa. Gött. Då får det bli en sväng till Bilia imorgon igen då. Inte för att jag har nåt emot att köra nu för tiden när bilen accelererar i stället för att rycka fram :)

En annan fråga när vi ändå är inne på ämnet originaltillbehör. Jag överväger starkt att hänga på ett par xenonkonverterade extraljus. Ska iofs börja med att sätta 50W xenon i helljusen, men jag är rädd för att jag kommer sakna mina 3 100wattare när det gäller längden på helljuset. I alla fall, pratade med verkstadschefen i dag när jag hämtade bilen, och han hävdar att det inte går att koppla in extraljus på det gamla hederliga sättet, utan att man måste ha en originalkabelmatta. Självklart vill jag ju ha en sådan så att man får rätt knappar inne i kupén osv, men han hävdar att den är slut och inte går att få tag i. Frågorna blir sålunda:

1) Är det verkligen rimligt att den inte går att få tag i?

2) Går det verkligen inte att koppla in extraljus med relä och styrström från helljus som jag alltid har gjort?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av thorell
Och när jag ändå håller på och frågar:

Har googlat och hittat tillbehörskatalogen nu. Enligt den finns det bara mugghållare till baksätet för x40, art-nr 30618 475. Har även kollat bildelsbasen och skruvat.se... Hittar nada...
av MrTrigger
thorell skrev:
MrTrigger skrev:Den är rekommenderad :D Men googla annars efter tillbehörskatalogen för V40, finns att beställa hem sån mugghållare du hade förut :wink:
xenonkonverterade extraljus. Ska iofs börja med att sätta 50W xenon i helljusen, men jag är rädd för att jag kommer sakna mina 3 100wattare när det gäller längden på helljuset. I alla fall, pratade med verkstadschefen i dag när jag hämtade bilen, och han hävdar att det inte går att koppla in extraljus på det gamla hederliga sättet, utan att man måste ha en originalkabelmatta. Självklart vill jag ju ha en sådan så att man får rätt knappar inne i kupén osv, men han hävdar att den är slut och inte går att få tag i. Frågorna blir sålunda:

1) Är det verkligen rimligt att den inte går att få tag i?

2) Går det verkligen inte att koppla in extraljus med relä och styrström från helljus som jag alltid har gjort?

Tack på förhand
av MrTrigger
Det finns andra knep som man kan göra med helljuset :wink:
Om du har en verkstadshandbok och kan hitta kabeln som talar om när du slår på helljuset, då kan man ta styrström ifrån den :D

Vet inte hur många gånger jag har gjort de istället för att koppla allt till en brytare och sen vidare till spaken :mrgreen:
Användarvisningsbild
av thorell
Dalhus skrev:Du kan köbe på Volvo en mugghållare från en us model til mitt consolen..
Hittat på x40 Nordic Artikelnummer 30641349 passar -00 (fas 2) och framåt, pris ca 530kr

Nr 21
http://www.volvowholesaleparts.com/part ... atalogid=0
Tack för artikelnumret! Hann inte till Volvo idag, men imorgon blir det en beställning. Betydligt bättre att ha hållaren där än nere vid växelspaken :) Tack
Användarvisningsbild
av thorell
MrTrigger skrev:Det finns andra knep som man kan göra med helljuset :wink:
Om du har en verkstadshandbok och kan hitta kabeln som talar om när du slår på helljuset, då kan man ta styrström ifrån den :D

Vet inte hur många gånger jag har gjort de istället för att koppla allt till en brytare och sen vidare till spaken :mrgreen:
Ja, jag misstänkte att det går att göra på det sättet. Men jag skulle ändå vilja få in en originalknapp för att kunna stänga av extraljusen. 300 W, eller 150 W xenon som jag funderar på, blir lite väl starkt när det snöar och ryker.

Men, jag ska prova med bara xenon i helljuset först. Hoppas det räcker, för ärligt talat så är det inte lika snyggt med extraljus på fas 2 som på fas 1...
Användarvisningsbild
av Tomas88
På de senare årsmodellerna av S/V40 är det bara att koppla som vanligt. Men på de tidigare så är det minusstyrning till helljuset och det går därför inte koppla som vanligt men man behöver inte mer avancerad utrustning för detta.
Ska du ändå köpa relä/kabel-sats så har det ju ingen betydelse för dig annars finns det trådar om detta.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]