Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Modellen: Volvo V40 Kombi 2.0T 1999
Motor: B4204T

Problemet:

När jag åker iväg så börjar det låta nåt förbannat i framvagnen, tror det är från vänster fram, inte helt säker.
Ökar jag hastigheten så ökar oljudet, de liksom låter some ett skrapande tilsammans med ett "gadunk, gadunk, gadunk..." allt snabbare ju fortare jag åker. Kanske blir skrapande ljudet lite mer framträdande vid sidan om "gadunkandet" vid låg (20-30km/h) hastighet eftersom detta ljud inte kommer så fort (ofta) då.

Känner vissa vibrationer vid golvet med fötterna som ökar med hastigheten, men några allvarliga vibrationer är det inte, men som sagt man lägger märke till det. Problemet verkar endast uppstå när man kör eller rullar oavsett om motorn är i gång eller inte. Svänger jag riktigt skarpt höger så minskar ljudet något, men jag märker ingen skillnad i ljud om jag svänger vänster.

Oljudet är mycket markant, man hör det väldigt tydligt i bilen. Vågar inte åka med bilen eftersom ljudet låter inte bra!!!

Kontrollerat:

Lyfte upp vänster framhjul och kontrollerade ifall hjulet liksom "glappar" när ett hjullager gett sig men jag kunde inte känna något konstigt utan det känns som att hjulet sitter som det ska. Plockade därefter bort vänster framhjul och kontrollerade bromsoket, tänkte om det var bromsen så låg an mot skivan eller något. Men bromsen verkar inte vara felkällan. Snurrade på själva grejjen där hjulet sitter och det liksom känns som ett lite skrapande motstånd, inget stort men lite, kan tyvärr inte snurra det tillräckligt fort för att höra missljudet.

Konstigt fenomen:

När vänster sida av bilen upplyft (höger däck i marken) och däck + bromsok lossats startade jag bilen för att testa funktionen på bromsoket. Då la jag märke till något underligt, "plattan" som bromsskivan och hjul fästes i började snurra när bilen var på tomgång och friläge, vet inte ifall detta är normalt men snurrade gjorde det. Jag kunde men händerna stoppa själva "drivningen" men det var en viss kraft bakom.

Hoppas någon kan styra mig i mitt sökande, tacksam för all hjälp.

MvH
Sebastian
Har du förslag på hur jag kan testa/kolla om det är hjullager
är det skrapjlud när du svänger ex höger så är hjullagret på motsattsida slut..alltså sväng höger så ska det låta vänster å vise versa om du förstår hur jag menar...

mvh bengt
rudarmy skrev:
Har du förslag på hur jag kan testa/kolla om det är hjullager
är det skrapjlud när du svänger ex höger så är hjullagret på motsattsida slut..alltså sväng höger så ska det låta vänster å vise versa om du förstår hur jag menar...

mvh bengt
Hej,

Jo men det är det som är det konstiga eftersom i mitt fall verkar ljudet bli lägre när jag svänger höger, men det borde väl vara tvärtom så att ljudet skulle bli högre på vänster framhjul om jag svänger höger och inte som hos mig.

För när jag kör rakt fram så är jag tämligen säker på att det låter mer från vänster sida än från höger, hur stor är sannolikheten att bägge sidors hjullager tar slut samtidigt? Ne, jag tror mer på något annat...

Skulle låtit en mekaniker titta på bilfan, men eftersom det är semestertider så verkar ingen ha tid på 2 månader typ :( Om någon som är duktig på bilar eller rent av är en mekaniker och har tid över så hör av er. Jag bor i Torshälla ( Eskilstuna ).

/Sebbe
Kolla att bromsskölden bakom bromsskivan inte rostat sönder och ligger och skrapar i, har själv varit med om det. Du kan plocka bort den om du vill eftersom det inte är olagligt att köra utan, däremot så skyddar den ju skivan mot onödigt skitsprut.
rudarmy skrev:kolla så inte bromsskyddet fått sig en smäll å ligger imot!
sen kolla bromsklossarna ordentligt så inte d är slut...
vetten skrev:Kolla att bromsskölden bakom bromsskivan inte rostat sönder och ligger och skrapar i, har själv varit med om det. Du kan plocka bort den om du vill eftersom det inte är olagligt att köra utan, däremot så skyddar den ju skivan mot onödigt skitsprut.

Hej,

Jag önskar det varit ett så lätt fel, mina skydd är ganska ok för åldern och sitter som de ska. Oljudet är inte ett sådant ljud som när metall skrapar mot metall utan ett mycket mer "seriöst" oljud om man nu kan beskriva ljud på det viset.

/s
Hjullager sätter jag min peng på. Inte omöjligt att ena är kass och andra är på gång.
Kika på länkarmarna stötdämpare/k-hämmare.

..Funderar om det kan vara någon diod i ge[…]

Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Tycker att ljudsystemet i min bil låter rikt[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]