Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av broman
Hej jag har en fråga om min bil en volvo v40 2.0t -98,

Min fläkt på bilen börjar inte gå efter ett tag, Den gröna knappen till AC blinkar ett tag, i bland väldigt länge,
Och fläkten funkar i alla lägen även auto,

Va in och kollade fel koder på Bilia, de sa att de va Fläktmotståndet, nu undrar jag om det kan va de när fläkten funkar bra på alla lägen öven auto,

Skicka på mail eller PM

[email protected]

Mvh Broman
Senast redigerad av 1 broman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Det är alltid lättare att få svar om man skriver en tydlig rubrik på sin fråga.
Tja? Jag förstår frågan och det skulle inte förvåna mej om det är det fel som dom sa åt dej eftersom det tydligen är ett vanligt fel på våra bilar. Du kan använda sökfunktionen här på sidan om detta fel, har för mej att det fin någon typ av transistor som brukar krångla och den verkar inte så svår att byta själv bara man vet var den sitter, inte heller så dyr som reservdel heller. Så mitt tips är att testa att byta den om du är något så när händig så fixar du det säkert.

Tycker att du borde ha fått flera svar nu men det är semestertider nu så det är ganska lugnt på forumet just nu.
Forumkompisar :-O) Hjälp en ny medlem här nu så kommer vi säkert att få tillbaka det i framtiden.

Till dej "broman " Håll ut" svar kommer eftersom vi här alltid brukar hjälpa varandra så mycket vi kan :-)-)
Hittade ett gammalt inlägg genom google, precis så här har jag på min bil

Kupefläkt funkar sporadiskt i V40-99 med ECC
av Medynski lör 04 nov 2006, 16:58

Det började med att fläkten slutade blåsa följt av blink på on-knappen och återcirkulationsknappen. Först hände det sällan, sen allt oftare, och nu blåser fläkten nästan aldrig. Värme och kyla finns dock, men den blåser ju inte ut.

Har läst felkod i Klimatkontroll till "Fläktstyrningsenhet kortsl. till jord"

Ett tag gick det att radera koden och så funkade det ett tag. Nu har jag bytt en liten kylflänsförsedd enkel grej under handskfacket. Transistor? Stor som ett ciggpaket. Koden raderades och det funkade i en kvart sen lade fläkten av mitt under körning. Jag stannade och stod på tomgång ett par minuter, då startade fläkten en stund för att sen dö.

Nu är alltså fläkten till 99% död. Säkringen i kupen är OK. Har kollat bakom ECC:n efter nån kabel som kanske är skavd, men det är många kablar så jag såg inget.

Nån som vet?
/HenrikMedynski
Va in och kollade felkoder på volvo fick till svar Fläktstyrningsenhet kortslutning till jord, De sa att de kunde ev vara Fläktmotståndet, Vet någon om det kan vara det? Har ägt bilen i en månad nu, och den har bara blivit sämre och sämre, Snälla är det ingen som vet vad felet kan vara, vill inte byta allt på en bil som är värd 10tusen
Kollade i Haynes Gds-handbok.
Fläktresistorn sitter på undersidan av luftkanalen på på passagerarsidan. Ta bort nedre instrumentpanelen och vik undan mattan så kommer du åt det. Mät upp om det kan vara ngt överslag
V40Lasse skrev:Kollade i Haynes Gds-handbok.
Fläktresistorn sitter på undersidan av luftkanalen på på passagerarsidan. Ta bort nedre instrumentpanelen och vik undan mattan så kommer du åt det. Mät upp om det kan vara ngt överslag

Hej, är det den som sitter in i luftkanalen? Ser den ut som ett mindre slutsteg i så fall har jag prövat med ett annat sådant och det funkade inte endå! om det va det du menade?

Mvh Broman
Nu är det felsökt, det jag har fel på är Styrenheten till Ecc, de andra sakerna har jag prövat från en annan bil och de funkade inte med dom, Fläktmotstånd och den andra saken som jag inte kommer på namnet på nu som sitter inne i luftsystemet
Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]