Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sajkko
Min bil har gått 24000 mil utan ett turbo byte. Jag undrar hur länge dem håller och hur vet man om den e slut? den ger ju respons direkt efter 2000 varv ungefär. Sen har jag ett missljud som jag tror kommer från turbon, ungefär mellan 2500-3500 varv låter det som att det är nån skruv lös som smattrar mot plåt, men endast 2500-3500 varv. Kan det komma från turbon?

Sen har jag ett annat missljud som bara uppkommer när jag gasar på tomgång ljudet är ungefär som (vet ej hur jag annars ska förklara) men som stjärnornas krig ljussvärd (vomm vomm) ;) jag kan spela in ljudet med mobilen om det skulle gå ordna. Sen har jag ju 3 månaders garanti kvar hos bilhandlarn men har 30 mil enkel resa dit, får man lämna in bilen i sin hemstad och be att dem fakturerar bilhandlarn för jobbet som skall göras?

Tacksam för hjälp
av Kojje
När bilen ryker och drar olja är det tecken på att turbon börjar ge upp även missljud kan ju uppstå men lite viner det om den ändå.

Kommer ljudet när du varvar upp på tomgång eller när du släpper gasen?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Sajkko skrev:Min bil har gått 24000 mil utan ett turbo byte. Jag undrar hur länge dem håller och hur vet man om den e slut? den ger ju respons direkt efter 2000 varv ungefär. Sen har jag ett missljud som jag tror kommer från turbon, ungefär mellan 2500-3500 varv låter det som att det är nån skruv lös som smattrar mot plåt, men endast 2500-3500 varv. Kan det komma från turbon?

Sen har jag ett annat missljud som bara uppkommer när jag gasar på tomgång ljudet är ungefär som (vet ej hur jag annars ska förklara) men som stjärnornas krig ljussvärd (vomm vomm) ;) jag kan spela in ljudet med mobilen om det skulle gå ordna. Sen har jag ju 3 månaders garanti kvar hos bilhandlarn men har 30 mil enkel resa dit, får man lämna in bilen i sin hemstad och be att dem fakturerar bilhandlarn för jobbet som skall göras?

Tacksam för hjälp
Du måste renovera trubon efter en viss mil antal, har det gjorts service på den !? samt om du inte är första ägare, så kolla med den tidigare ägaren om han har servat turbon...
samt det med skruven tror jag inte är nåt med turbon att göra...kör in till volvo och kolla upp det med skruven.....
Användarvisningsbild
av Sajkko
Ljudet kommer både när jag gasar upp o när jag släpper..mysko ljud.

Jag är inte första ägaren men bilen är pedantiskt servad hos hans persson. Allt är köpt o servats hos volvo =) men hur servar man en turbo? vad ska ja leta efter i papperen? finns en skaplig bunt o gå igenom ;)

förresten det är en v40 T4 -98
Användarvisningsbild
av G-kraft
Kolla igenom alla pappren du har hemma och hittar du inget som står om turbon eller dylikt så kör in till närmaste volvo handlare och hör efter när man ska byta turbo eller rengöra den,,,tror att du behöver bara renovera den....
Användarvisningsbild
av Sajkko
Ok stod inget om turbo lr dylikt i papprena. Då får jag nog lämna in den. Vad går sånt på och täcker 3 månaders garantin för sånt? Och måste jag åka till uppsala där jag köpte bilen för alla garanti jobb? Om jag åker till volvo här i min hemstad och ber dem fakturera?
Användarvisningsbild
av G-kraft
Men du har 3 månaders garanti, åk till din bilhandlare där du köpte bilen och säg till honom hur det ligger till med bilen, samt köpte du när den var så !? samt bor du långt från honom så ring istället, men det är alltid bäst att gå dit...samt har du köpt den från volvo då ska de åtgärda detta åt dig....så att kör snarast till bilhandlen du köpte bilen från och förklara problemet samt en kontroll hos volvo brukar ligga på 310:-

Om du har köpt den från en volvo firma så kan du köra in till vilken volvo som helst....volvo är volvo....
Användarvisningsbild
av Sajkko
Jo jag har ju runt 600km fram o tillbaks..så man tjänar nästan på att fixa det själv. med jobb o så med..
Användarvisningsbild
av G-kraft
Sajkko skrev:Jo jag har ju runt 600km fram o tillbaks..så man tjänar nästan på att fixa det själv. med jobb o så med..
Tror inte att du kan fixa turbon själv, volvo måste göra det, det var en lång bit till din handlare....
Användarvisningsbild
av Sajkko
Det jag menade med att göra själv var att jag avstår garantin och betalar själv men lämnar ändå in den.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]