Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej allihopa! Ny här och vänder mig till er då jag nyligen förvärvat en billig S40 1.8 -97. Det är lite småtjafs med växellådan, om 4'an ligger i och man släpper gasen så glider den ur och man hör hur allting börjar skorra. Femte växeln sparkar den ur om man släpper gasen och sen trycker till på den igen, samt att den skorrar lite lätt när man lägger i 5'an (dålig synkring?). Detta är ju avhjälpt genom att hålla i växelspaken men kanske inte helt nyttigt för lådan och inte så roligt heller.

Så finns det något sätt att lösa det här på? Har dragit i bultar i motorfästena så det ska inte vara ett problem.
Bilen har ju visserligen gått över 31000, och ja den går helfint att växla, tror någon innan mig har varit där och pillat förut. Nåja, bilen kostade 800 spänn så det får bli en ny växellåda den dagen jag får lust att sälja den.
Gratulerar om det lagat sig själv, men jag tror inte det är möjligt.
Hade själv problem med min V40 -98, där 5:an hoppade ur när man släppte på gasen i t.ex. en nedförsbacke.
Men jag hade aldrig problem med 4:ans växel.
Men kanske kan jag hjälpa någon eftersom jag lagade min egen växellåda. Man har ju inte så mycket att förlora när Volvo ville ha 30 000:- för att byta låda, och skrotarna ville ha 5-6000:- för en beg. låda.
Jag tog ur växellådan ur bilen och tog isär den. OBS! gör inte det utan att ha en servicehandbok.
Men så här i efterhand tror jag inte att jag behövt ta ur växellådan.
Det sitter ett plåtlock på lådan som man borde kunna komma åt att ta bort innifrån vä. hjulhus.
Innanför detta lock sitter en mutter i änden på ingående axel. Den satt löst på min.
En snabblösning kan vara att bara dra åt denna mutter.
Jag hade dragit mig en tid före detta jobb och hade slitit ut kuggarna på synkringarna, till 5:ans växel, så jag passade på att byta dom också inklusive muttern, delarna kostade inte så mycket på Volvo. C:a 450:-
Passade på att byta växellådsolja eftersom synkringarna var avskrapade, och metalldelar kom ur när jag tömde ur oljan.
Detta var 2005 och jag har kört bilen sen dess och inte haft några problem med växellådan efter detta.
Ja den hela fina historien slutade i måndags med totalras av lådan. Har ev. en m3p på gång men tänkte höra om det är möjligt att byta till en m56 låda. Hur är det med motorfästena? och vad kan man tänkas behöva byta förutom låda, växelförare och drivaxlar?

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]

Bromsvätskan kommer inte fram

Hej, jag försöker lufta bromsarna p&ari[…]