Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Laffe
Hej!

Jag har precis monterat ett nytt bakre ok från Biltema på en V40 -03 och blev lite fundersam på om damasken är som den ska. Beläggen var inte slut så jag bytte ej dessa, pga detta behövde kolven gå ut ganska långt vilket syns på bilden som togs efter att oket demonterats igen...

Ser den okej ut? :)

Bild
Användarvisningsbild
av vetten
Om man byter något på bromsarna som typ skivor eller ok så byter man ALLTID klossar också, allt annat är bara dumsnålhet eftersom du inte kan få optimal verkan annars, utan det blir som för dej ??:-/ Med andra ord FEL :-O)
av Laffe
Tack för era svar.

vetten: Jag har aldrig hört att det var tvunget att byta belägg bara för att man satt dit ett nytt ok? (handbromsmekanismen kärvade på gamla oket)

Dessa belägg räcker ett par år till i den takt som bilen används så jag vet inte om man ska kalla det dumsnålt... möjligen snålt :D

juste: Min måttet är väl 8 mm om jag inte minns fel? dessa är strax över 9 mm.
Användarvisningsbild
av vetten
Laffe skrev:Tack för era svar.

vetten: Jag har aldrig hört att det var tvunget att byta belägg bara för att man satt dit ett nytt ok? (handbromsmekanismen kärvade på gamla oket)

Dessa belägg räcker ett par år till i den takt som bilen används så jag vet inte om man ska kalla det dumsnålt... möjligen snålt :D

Om man byter sådana saker som du så blir det oftast mera rätt med nytt hela vägen än att försöka andvända redan inkörda grejer som ju är det på andra grunder, då får du ändå fel där även om du tycker att det bara är lite "snålt" att göra som du,ok.
Men tänk ?:-/ Om du byter ut en gammal sliten del som ett ok i ditt fall och även om det bara va handbromsen som inte funkade så har du ändå kört ett antal mil med dom gamla klossarna och dom hade slitits in med det gamla oket och då va dom säkert lite snedslitna även om du inte såg det med blotta ögat, men garanterat felslitna för ett nytt ok.
Ta ALLTID som vana att byta ut till nytt på båda sidor som klossar när du skruvar så slipper du i alla fall det där onödiga svår lösta felet, ja när du byter ok eller skivor typ :-)-)
Hoppas att det fixar sej för dej och skriv gärna tillbaks hit hur du löste det för då kommer flera att ha nytta av ditt inlägg,

PS. Det är aldeles för få som skriver tillbaks hit och berättar hur dom löste felet för det är först som då forumet kan ge svar snabbare. DS
av juste
Laffe skrev:Tack för era svar.

Enligt Haynes så är minimitjockleken 8,4mm och en ny är 10mm. Jag tänkte mest på att ju tunnare skivan är ju längre ut trycks kolven.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]