Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hejsan!
Har en V40 som jag har kvar 2-300 mils MRF garanti på och den har gått 8700 mil just nu.
Till saken hör att vid hög växel och låg hastighet så känns den ryckig i gången vid acceleration. Alltså den är inte extremt ryckig utan men klart märkbar ryckig gång om jag jämför med svärföräldrarnas V70 07a som gått lika långt så känns den distinkt lenare i gången.

Hittat en till med samma problem och får se om de löser sig för han med en STP Cleaner annars får jag kolla stift också.
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=447203
av Boyakacsha
Hittat någon lösning på detta? Har en S40 2.0t som är ryckig vid fullgas. Det konstiga är dock att det inte finns där hela tiden, verkar som att det kommer och går lite som det vill. Bilen var inne på felsökning för ett annat problem och bad dom att felsöka även för detta, men eftersom bilen inte spottade ur sig någon felkod så kunde dom inte hitta något fel utan han föreslog eventuellt byte av tändspolar. Vore dock kul att få info angående andras problem innan man börjar byta grejjer på slump.. :P
av JLKH
Hej, Volvo s40 2,4 - 2004

Har haft ett ganska svagt men ändå tydligt dorrande (tickande) ljud vid acceleration på låga varv. Hörs tex ganska tydligt om man ligger strax under 50 km/h och börjar accelerera och ljudet försvinner sen när man börjar komma upp i varv. Bilen har gjort såhär länge, men har inte fått några ytterligare fel, den är servad regelbundet, har gått ca 18 000 mil.

Är det någon som känner igen detta, eller har teori om vad det kan vara ?

Mycket tacksam för svar
Användarvisningsbild
av vetten
Känner ingen ljudet och en vän till mej hade en ide om att det kan vara "Dumpen" som börjar tröttna och "skramlar" lite i början av accelerationen, har inte kollat det ännu, men det låter typ från det hållet.
Har en beg. dump liggande som jag vet funkar så jag ska testa ett byte framöver, men eftersom bilfaen fortfarande går som en skållad råtta så har jag inte brytt mej så mycket.

Men kan en slapp dump ticka så mycket?
av JLKH
vetten skrev:Känner ingen ljudet och en vän till mej hade en ide om att det kan vara "Dumpen" som börjar tröttna och "skramlar" lite i början av accelerationen, har inte kollat det ännu, men det låter typ från det hållet.
Har en beg. dump liggande som jag vet funkar så jag ska testa ett byte framöver, men eftersom bilfaen fortfarande går som en skållad råtta så har jag inte brytt mej så mycket.

Men kan en slapp dump ticka så mycket?

Kan mycket väl vara så, ska höra mig för, tack

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]