Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volfo
Hej hopp, vart kan jag hitta och köpa fjädersäten till en volvo v40 -96? Hittar inga på skruva, biltema eller mekonomen? Fungerar andra bilmodellers (ex v70 som finns på biltema...) till detta tro???

// Volfo
av alan
Hur mycket jobb är det att byta fjäder ben? Behöver man några special verktyg?
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Hur mycket jobb är det att byta fjäder ben? Behöver man några special verktyg?
Fram eller bak?

Fram behöver du fjäderspännare och det går inte från Biltema dom är för korta dom ska vara 50-60mm längre än Biltemas sedan
är det noga med monteringen av tallriken som har en lutning, måste komma rätt, ta bilder och kolla noga på hur det ser ut.

Hade ett H++?V*/te när jag byta fjäder.

Mutter till krängningsstaget satt fast rostad, vinkel slip, dela muttern samt huggmejsel så köp in en ny mutter endast Volvo.!

Rekommenderat att byta lagret när du ändå håller på, kan lova att du vill inte riva det en gång till?!! :-)-)
av alan
Fram, är anmärkning på bilen på rost i fjäderinfästningen från SBP
Användarvisningsbild
av andersbe
alan skrev:Fram, är anmärkning på bilen på rost i fjäderinfästningen från SBP
Gör det änkelt och åk till Returbilen eller en bilskrot och ta hela stötdämparben med fjäder.
Ett sett att slippa ett H?(/&%te och då går det snabbt att byta i övrigt kan det ta 3-4timmar.
av alan
Jag hade redan hunnit beställa ett par stötdämpare, tyvärr så kom det två höger :???:
Lät min favorit verkstad göra jobbet dom tog 1700 kr för jobbet och då bytte dom startmotors som hade gått sönder. Så det kändes väldigt prisvärt. Dock vart jag lite brydd då dom inte flyttade över Vikten som satt på gamla stötdämparen. Är det någon som vet vad den har för funktion :?:
av alan
HAr ingen billd just nu men om man kollar i fjädern så ser man den längst ner på din bil. Sitter alltså i fjädersålen.
av klacken
Det är ingen vikt utan en gummiring mellan fjäder och fjäderskål som skall ta bort oljud från fjädern.

Hej Jag behöver T6-kolvar, diameter 81. Jag b[…]

Hjälp! Vad har hänt?

Har en v70 classic d3 automat fwd 2016 som gå[…]

Flexifuel, etanol - bensin

Ja, idén om att köra på lokalpr[…]

V70-05 B5254T2. Bytte strålkastare till devi[…]