Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Borkan
Tjenare!
Jag ska byta olja på min S40, (2003), och jag har fixat oljan, oljefilter och någon ring som tydligen ska vara en packning (biltema..!)
Har tillgång till lift.

Är det svårt att byta själv?
Vad behöver jag för verktyg ?

Tack på förhand!
av LoveT4
Du behöver ett verktyg för att få bort filtret och ringen är en packning vid oljefiltret.
Du kommer se vart den gamla har suttit så bytt den bara.
Det är jätte lätt att byta.
Töm ut all olja först genom att skruva ut oljepluggen som sitter på oljetråget sen när du låttit de rinna ut så skruvar du bort oljefilterkoppen sen tar du ut de gamla filtret och stoppar i det nya samt byter packning sen skruvar du fast det tillsammans med oljepluggen sen fyller du på olja och sen kör du på som vanligt.
av VolvoRobban
kör in en skruvmejsel i filtret annars, för att kunna lossa de, sen går de för hand.
Har bara gjort oljebyte en gång, men då var det inga problem.
av KajJacob
VolvoRobban skrev:kör in en skruvmejsel i filtret annars, för att kunna lossa de, sen går de för hand.
Inte på en S/V40 för den har filterinsats. Hursomhelst, byt luftfilter också.
av N0RBERG
Din bil har insatsfilter så du behöver en speciell oljefilteravdragare. Då filterkoppen är av plast så funkar inte de "vanliga" filteravdragarna så bra då de kan förstöra koppen. Finns på biltema för 50 lappen (Artnr: 20323 ).
av VolvoRobban
KajJacob skrev:
VolvoRobban skrev:kör in en skruvmejsel i filtret annars, för att kunna lossa de, sen går de för hand.
Ojdå, då lärde man sig ngt nytt, vilket kan vara bra då det är dags för service för mig med, om ja inte lämnar in den som vanligt..
av qan
KajJacob skrev:
96-97 har inte insatsfilter, men nu var ju detta en 03 så den har det ju.
av klacken
Gå bra att använda en läder eller tygrem av något slag (bälte,spännrem,kamrem,generatorrem...)för att lossa filtret,kan även få loss det med bara händerna om det inte är dragit alltför hårt.
av VolvoT4
de e rätt lätt.. de underlättar enormt om du kan hissa upp bilen på en lyft! inte så bra o bara höja bilen på en domkraft för att då tippar bilen bak och all gammal olja kanske inte rinner ut. Du behöver ett fat lr nåt liknande som de kan rinna ur.. när du e under bilen ser du antigen ett vitt lr svart burkliknande föremål. du behöver en adatpter som passar kanterna på filtret men går med en rem lr liknande.. ända problemet e att de kan sitta åt och att du behöver lossa o sätta på den om o om igen om du nt har origenal delen för att ta bort den med. jag anväde en slangklämma som ajg sen drog på från sidan med ett verktyg . fick justera om den hela tiden. tar tid men går utan den riktiga armaturen. sen får du va försiktig om du kört bilen nyligen oljan är VARM! så snabbt bort med handen(gärna nån handskepå som du nt bryr dig om) sen låter du det rinna och tar även bort ringen om den nt följde med. ta bort pluggen såklart så de kan rinna. sen kan du sätta in de nya flitret och ringen på locket o skruva tillbaka de nya. sen häller du in oljan till fullt . startar bilen och efter en stund kanske du behöver fylla på lite till för att de har nu fyllt bilen. sen klart.
Köp av V40

Hade börjat med att skumma igenom dessa tr&ar[…]

Larmsystem

Är förmodligen batteriet i larm sirenen […]

Byta nedre slang till intercooler

Ta en spik eller något lämpligt o forma[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Du behöver en bättre läsare men vid[…]