Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wulfen
Hallå har ett litet problem med min ratt, när jag är ute och kör får ja kämpa för att hålla ratten rakt, ratten gungar från höger till vänster och det är som värst när ja kommer upp i 100 km/h , lämna in bilen för byte av styrleder sen hjul inställning men ingen skyllnad , någon som haft Samma problem lr någon som vet vad det kan vara för fel?
Senast redigerad av 1 Wulfen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av vetten
Däcken, stötdämpare glapp i diverse leder eller kuggstången, det finn massor att föreslå där, har du kollat att alla fjädrar är hela osv.
Användarvisningsbild
av Wulfen
Däckena är det nog inte samma sak oavsett om jag har 15 tummarna lr18 tummarna , jo det finns ju det men ratten skakar när man står på tomgången oxå , får kolla lederna och stötdämparna, tack för svar
av metalHJ
Om det skakar när du står still, tror jag inte på dämpare eller framvagnen överlag! Då verkar det mer som något med styrsnäckan, servon eller kuggstången... Eller kanske bara så enkelt som något motorfäste, som överför vibrationer till ratten?
Användarvisningsbild
av Wulfen
Inte något motor fäste i och med de kolla alla fästen när de bytte motor i bilen för nån månad sen, dock så har ratten även blitt skit trög styrd så åker in med den till verksta så får de kolla den.
av metalHJ
Meddela gärna efteråt vad problemet var! :-)-)

Kommer ihåg en gammal Saab jag hade för många år sen, där styrningen var helmärklig! Servon fungerade till och från under rattning, alltså gick det väldigt ryckigt att ratta... Bytte servopumpen, men det hjälpte inte. Tyvärr forskade jag inte så mycket mera i problemet när jag senare sålde bilen. Men så här i efterhand har jag klara misstankar till styrsnäckan!
Användarvisningsbild
av Wulfen
metalHJ skrev:Meddela gärna efteråt vad problemet var! :-)-)

Kommer ihåg en gammal Saab jag hade för många år sen, där styrningen var helmärklig! Servon fungerade till och från under rattning, alltså gick det väldigt ryckigt att ratta... Bytte servopumpen, men det hjälpte inte. Tyvärr forskade jag inte så mycket mera i problemet när jag senare sålde bilen. Men så här i efterhand har jag klara misstankar till styrsnäckan!
Det gör jag!, tyvärr har jag fått tag på en v40 som är fin i karossen men inget mer, konstiga är att det går bra när bilen är kall men sämre när den är varm, och varje gång jag har kört så är det blött vid servo behållaren, men ska besiktan den 23 mars efter det blir det verksta så den får stå tills dess.
Användarvisningsbild
av Wulfen
Har kollat ratt axeln nu var ju inte så värst svårt att lägga huvudet under ratten och kolla, Glappar som satan i både övre och undre knuten och som jag ser så går det bara byta undre knuten , så får byta hela ratt axeln.
av KajJacob
Wulfen skrev:Har kollat ratt axeln nu var ju inte så värst svårt att lägga huvudet under ratten och kolla, Glappar som satan i både övre och undre knuten och som jag ser så går det bara byta undre knuten , så får byta hela ratt axeln.
Verkar finnas hyfsade på skroten för sisådär en 1200:-
Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]

Michelin XZX var en nyhet i början på […]