Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en fundering kring 12Vuttaget i kupén på min V40 T4 -03. Detta är nämligen den första bilen jag någonsin ägt som inte bryter strömmen till cigguttaget när man stänger av bilen. Är allt som det ska med min bil eller är något på tok? Hur är det i era bilar?

Stör mig en del på detta då jag har en FMsändare/iPhoneladdare som jag gärna slipper koppla ur varje gång jag lämnar bilen. Tanken när jag köpte den till förra bilen var ju att få så få moment som möjligt när jag sätter mig i bilen.

Tack på förhand
Allt är precis som det ska, strömmen är på konstant i cigguttaget på våra bilar. Du kan ju alltid löda dit en egen brytare för att kunna stänga av strömmen manuellt om du nu känner att det är värt mödan.
TobbeL skrev:Allt är precis som det ska, strömmen är på konstant i cigguttaget på våra bilar. Du kan ju alltid löda dit en egen brytare för att kunna stänga av strömmen manuellt om du nu känner att det är värt mödan.
Ok, tack för svaret. Får väl helt enkelt stå ut då :).
Helt rätt, allt är precis som det ska! Och jag personligen kan tycka att det är bra med konstant spänning om man t.ex. behöver ladda sin mobil när man parkerat bilen, så kan man ta ur nycklarna och låsa.
Det visste jag faktiskt inte... Tog en titt i schemat, och USA och Australien har ett relä som bryter när man stänger av tändningen. Borde gå att bygga om om man vill.
Sparkz skrev:Det visste jag faktiskt inte... Tog en titt i schemat, och USA och Australien har ett relä som bryter när man stänger av tändningen. Borde gå att bygga om om man vill.
Ja jag tycker det är konstigt att det ligger konstant spänning på. Föredrar helt klart att inte ha det. Hellre har jag ström kvar i bilen än att ha möjligheten att kunna lämna mobilen på laddnig i bilen när jag lämnat den...

Undra hur svårt det skulle vara för en hobbyfixare som mig ;) att bygga om.
Enklast vore väl att dra om +kabeln till något ställe där spänningen bryts när du stängt tändningen, bilstereon kanske har någon sådan t.ex. Eller låta den slå på och av ett relä om du vill ha samma matning till cigguttaget som det är nu.
e5frog skrev:Enklast vore väl att dra om +kabeln till något ställe där spänningen bryts när du stängt tändningen, bilstereon kanske har någon sådan t.ex. Eller låta den slå på och av ett relä om du vill ha samma matning till cigguttaget som det är nu.
Smart, det kanske är enklast. Har hittat ritningar på all elektronik till bilen. Men då jag inte läst el så fattar jag inte så jätte mycket. Ska ta tag i det här nu i sommar om jag hittat lite tid till det.

Tack för tipset
Bara en liten varning. Ta inte bara första bästa ställe med ström utan se till att kablar är tillräckliga också.
Jag hade kopplat ett relä och plockat styrström från nåt ställe där du har 12v+ med tändningen påslagen och drivningen från samma som innan.
Japp, jag håller med om att relä är bästa alternativet, då kan du mata med lika mycket ström som det är tänkt från början om du inte underdimensionerar reläet.

Du kopplar sedan tändnings-styrd spänning till reläets spole (jordar andra stiftet till spolen) och sedan den delade ledningen mellan pinnarna till den slutande kontakten. Hepp.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]