Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla Volvokunniga..

Funderar på att köpa en 99:as Volvo V40 2.0T (118Kw)... Den har gått 20 000 mil men endast en service har gjorts hos orginalverkstad.
Priset är 55000 SKr.

Är det någon som kan tipsa mig om några saker som jag ska kolla före det ev. köpet??
* vanliga fel på en V40 ??
* Kan jag själv se vilka servicar som gjorts på bilen??
*Vilka saker är viktigast att det har åtgärdats på en bil som gått så pass långt ??

Mvh/L
Användarvisningsbild
av danwer
Varför inte höra med Volvoverkstaden ! men kamremmen är väl ganska viktigt att den är bytt. Och om du slår till bör du nog byta olja filter o luftfilter direkt samt be nå´n bilkunnig se bilen först. Dock behöver ju inte bilen vara oservad även om det inte finns papper på ev.servicear ägaren/na kan ju ha gjort det själva. Är bilen servad på Volvo kan dom nog se vilken service som är gjord.
Användarvisningsbild
av sinus
Håller med att om du köper den så byt olja, oljefilter, luftfilter, direkt.

På V40 ska kamremmen byttas vid 12000 mil och nästa är vid 22000-24000 mil. Detta är ngt som jag absolut skulle vilja se papper på, att kamremmen är bytt runt 10000-13000 mil. Pajar kamremmen blir det väldigt dyrt.

*en annan sak att kolla på är att när du växlar från 1:an till 2:an lyssna efter ett skrap , förekommer det ett skrap så är lådan inte helt frisk.

*Lyssna efter molande eller "sjungande" ljud från framvagnen om du hör ngt som detta kan det vara hjullager som är på väg att ge upp.

*Kolla strålkastare, positionsljus och baklyktor, får ofta nedslag hos bilprovning.

Sen lite almänt råd är att gå in på motormännens hemsida o kolla igenom deras saker att kolla innan man köper bil. finns även liknande på konsumentverket.

Köpte själv en -98 2,0T för ett tag sedan, hur nöjd som helst funkar bra går bra och är även den bil som är bäst i V40 klassen, T4 kan väl oxå vara bra med risk för att den är hårt körd, finns väl förvisso den risken med alla bilar.

Ett tips till kan ju vara att gå upp lite i pris o gå ner lite i milen, men vill man inte betala mer så funkar det bra. Det är ju ändå volvo motor o de orkar många mil.
av angr
Du bör kolla efter rost på alla kanter - runt dörrar, bagagelucka, motorhuv etc. Håller med Sinus att det kan vara värt att kliva ned i mil för en liten högre penning. Sist men inte minst, serviceboken som det är bara en service ifylld. Om du känner ägaren och vet hur han eller henne skött bilen är det ok, annars skulle jag dra mig för att köpa bilen.
av nileswed
SÅ är det ett bra köp med en volvo s40? Är de dyra i andra hand, står de högt pga av volvo hysterin.

Jag har hört att bakre länkarmsbussningen går sönder, att det är ett vanligt fel på dem. Är de så?
Användarvisningsbild
av sinus
Jo nog är det så att det är ett ganska högt andra hands värde på volvo men det har ju du igen i sin tur när du säljer bilen. Bakre länkarmsbussning är inget jag har hört, kolla med bilprovningen om det är ngt de har koll på.
av JimmyAndersson
Gå in på konsumentsverkets sida och leta efter "köpa begagnad bil", de har statestik over alla besiktningsprotokoll mm, super bra!

Hej hur aktiverar man fjärrdiagnos i Volvo On[…]

Bilen går lite ojämnt på tomg&ari[…]

Man kanske ska ge sig på och försö[…]

Det kommer inte upp nån felkod, har kollat d[…]