Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Tjena!
Frågar för en kompis, hans bil : V40. Motor 4284 S2. 2001:a.
Den låter i motorn typ krrr... krrr... krrr... krrr (rätt likt ljudet faktiskt :shock: ) ibland lite mer ihållande. Är det den berömda cvvt eller vvt enheten det handlar om då (camshaft time bla bla)

Mvh Thomas
av karrot4
hejsan hade samma fel på förra bilen. slutar det låta om du trampar ner kopplingen? och kommer tillbaka när du släpper den så kan det vara urtrampnings lagret, men det kan ju vara lite bil till bil men det är ett litet tips
mvh karro :D
av T-rex
Hej! Nej ljudet är detsamma gällande koppling. Har nu oxå förstått att ljudet från motorn kommer när bilen börjar bli varm. Ljudet kommer från kamremssidan krrr paus krrr paus...... Tack för tipset iaf. Thoms
av metalHJ
Motorbeteckningen lät lite halvskum... Så som Volvo brukar beteckna sina motorer skulle det innebära att detta är en 4 cylindrig motor på 2.8 liter :shock: Det är inte rimligtvis så att du menar 4184? Då blir det 1.8 liters motorn :)

VVT enheten styr som bekant ventilspelet, och om den är trasig kan det resultera i tickande ljud. Men samtidigt kan det vara så enkelt som slitna ventiler... Om du söker på VVT enhet, finns det många trådar om det. Läser du om andras problem kommer du ju närmare verkligheten gällande din kompis bil. Och det bästa vore om du filmade med ljud och la upp här i tråden :-)-)
av T-rex
metalHJ skrev:Motorbeteckningen lät lite halvskum... Så som Volvo brukar beteckna sina motorer skulle det innebära att detta är en 4 cylindrig motor på 2.8 liter :shock: Det är inte rimligtvis så att du menar 4184? Då blir det 1.8 liters motorn :)

VVT enheten styr som bekant ventilspelet, och om den är trasig kan det resultera i tickande ljud. Men samtidigt kan det vara så enkelt som slitna ventiler... Om du söker på VVT enhet, finns det många trådar om det. Läser du om andras problem kommer du ju närmare verkligheten gällande din kompis bil. Och det bästa vore om du filmade med ljud och la upp här i tråden :-)-)
Ja givet menade jag 4184 s2:-S. Sorry. Här kommer en länk, exakt så här låter det:

Thomas
av metalHJ
Jag skulle lägga en stark gissning på VVT enheten! Har själv aldrig hört en motor i verkligheten med trasig VVT, men kan referera mot andra som lagt upp liknande filmer på forumet med samma ljud.

Tror definitivt inte att det är ventilerna då ljudet kommer så pass periodiskt som det gör. Mycket bra att du la upp film :-)-)
av T-rex
metalHJ skrev:Jag skulle lägga en stark gissning på VVT enheten! Har själv aldrig hört en motor i verkligheten med trasig VVT, men kan referera mot andra som lagt upp liknande filmer på forumet med samma ljud.

Tror definitivt inte att det är ventilerna då ljudet kommer så pass periodiskt som det gör. Mycket bra att du la upp film :-)-)
Så långt bra då! Pratar vi vvt så är det den som är intergrerad i kamremshjulet??? eller är det den "ventilen" som sitter uppe på toppen nära kamhjulen??
av T-rex
DTJ skrev:Den som är intergrerad i kamremshjulet
Ok super tack, som jag förstått e det inte livsfarligt att köra med
Thomas
av motorman
Jag ställer min fråga här istället för att starta en ny tråd.
Det finns ett ljudklipp längre upp här på sidan upplagt av T-rex, där vvt-solenoiden låter störande.

Jag har precis samma ljud i min s40 1,6L
Är det någon som kan bekräfta vad som orsakar detta ljud?

Mätte spänningen till solenoiden, med motorn igång.
Med kontaktstycket demonterat ligger spänningen på 10,7 volt.
Med kontaktstycket monterat skiftar spänningen, när solenoiden knorrar (som på filmen ovan) är det 10,7 volt, och i de knorrfria intervallerna är det 1,5 volt.

Det upplevs som om styrenheten försöker dra solenoiden, men klarar inte av det och släpper då på spänningen.
Jag drog tillfälliga kablar mellan styrenhet och solenoid, för att utesluta kablageproblem.

Det sitter en kondensator på kablaget till vvt-solenoiden, vad har den för uppgift?

Tacksam för hjälp!
Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]

Vi som beställt nya XC60

Har oxå beställt en XC60, hur lån[…]

Har bytt nämda del men ingen förbät[…]