Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ricki
Hej!
Är det normalt med vakum i bensintanken på en T4 -03? Har på mina tidigare bilar haft ett litet vakum någon gång då och då. Men inte i närheten av vad det är på denna. Varje gång jag ska tanka är det rätt kraftigt vakum när jag öppnar tanklocket.

Bilen har dessutom ibland lite ojämn tomgång (hoppas nu och då mellan 500 och 1500rpm). Kan vakumet ha något med tomgången att göra eller är det rengöring av tomgångsmotor/ventil som jag läst om i andra trådar som gäller? Den går ännu mer ojämnt med AC:n påslagen.

Har lämnat in bilen en gång för någon månad sedan när det var garanti kvar på den från bilhandlaren. Då var felet mycket allvarligare än nu och den hoppade så mycket på tomgång så den nästan dog. Då fanns ingen felkod och de trodde de kunde vara lite fukt i tändstiften sedan de rekondat bilen och då även rengjort hållarna för tändstiften. De kunde alltså inte hitta något fel som kunde ha med tomgången att göra.

/ricki
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har aldrig vakum i tanken på min S40-03, inte vad jag märkt vid tankningarna i allafall.

/Martin
av juste
Jag har ALLTID vacuum i min V40-00. Det pyser alltid till en aning när man öppnar tanklocket. Och det är INTE övertryck. Jag skulle kunna tänla mig att det finns "miljökrav" som säger att man inte får släppa ut bensinångor hur som helst. Har också hört att "avgasreningslampan" eller vad den kallas, kan tändas om du glömmer att skruva åt tanklocket. Men det påståendet har jag inga belägg för. Så, en aaning vacuum i tanken är nog normalt.
av ricki
juste skrev:Jag har ALLTID vacuum i min V40-00. Det pyser alltid till en aning när man öppnar tanklocket. Och det är INTE övertryck. Jag skulle kunna tänla mig att det finns "miljökrav" som säger att man inte får släppa ut bensinångor hur som helst. Har också hört att "avgasreningslampan" eller vad den kallas, kan tändas om du glömmer att skruva åt tanklocket. Men det påståendet har jag inga belägg för. Så, en aaning vacuum i tanken är nog normalt.
Ok, då vet jag. Tack tack
av darthjpp
Lite vacuum i tanken är som sagt normalt, speciellt efter en lång (och hård) körning. Vid lungna korta körningar med lång tid emellan tankningarna är det bara lite, efter ett långt motorvägspass är det lite mer.
av Uninium
Jag har också oftast ett rejält vacuum mellan tankningarna.Har också funderat på detta men då ser man att man inte är ensam iallafall..

Sent from my GT-S5570 using Tapatalk
av ricki
Vet inte om det har alls med vakuumet att göra. Men min bränslenivåmätare ger upp lite nu och då nu för tiden. Felet går att åtgärda genom att antingen lufta tanken genom tanklocket eller att starta om bilen. Någon son vet vad det kan vara för fel på bränslemätaren?

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]