Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Glutt0
Hej!

Min kära mor har en v40 och jag tycker den fungerar bra, finns det något man skall tänka på när man tittar på en v40 -03 / -04 ? när skall stora servicen göras? känns som man kan få en v40 för ett riktigt bra pris idag om man hittar rätt annons, och jag har även läst att man ska akta sig för en motor som heter 1.8i (mitsubishis motor!?) finns den motorn på 03/04or ? jag hittar då ingen.

Och vad drar en 1.8 122hk 0.7-0.8 max? ( kör förtillfället en golf på 102hk som jag är nöjd med, jag kör hellre snålt än att ha en turbo då utmanar jag bara ödet :lol: )

Ge mig lite bra tips, allt uppskattas :D
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag pendlar tjörn-gbg varje dag (motorväg ~125km/h) i en 2.0T-03. Färddatorn ligger allt som oftast på 0,74, verklig förbrukning är 0,8.

Tyvärr är rost vanligt på dessa bilar, skärmkanter, baklucka och motorhuv är väl värst utsatt. I övrigt är det väl inte så mycket speciellt just för denna modellen. Kontrollera handbromsen noga, den fallerar tyvärr ofta och då är det dags att byta bromsok.

Stora servicear vet jag inte hur det är på 1.8, men för 2.0T är det lite extra stort var 6000:e mil samt kamrem vid 16.000mil.

/Martin
av Glutt0
Tackar för svaren, är inte v40n senaste modellen(03-04) bättre i rostskydd än 99-00? har hört att rostskydd inte är att hurra över men hur dåligt är det igentligen mot andra bilar?

Om man lämnar in bilen på en rostskyddsbehandling, om man tex får bilen billigt så ska det väl inte vara några problem?
Användarvisningsbild
av MartinS
Glutt0 skrev:Tackar för svaren, är inte v40n senaste modellen(03-04) bättre i rostskydd än 99-00? har hört att rostskydd inte är att hurra över men hur dåligt är det igentligen mot andra bilar?

Om man lämnar in bilen på en rostskyddsbehandling, om man tex får bilen billigt så ska det väl inte vara några problem?
Det är bättre från 01, men inte bra (trots allt samma grundkonstruktion). En 03-04 är ju rätt gammal idag så om det är ide att rostskydda eller inte bestäms väl mest av bilens tidigare öde och dina planer för hur länge du tänkt ha den. Du kan inte jämföra rostskyddet mot en V70, men väl mot en Mitsubishi galant :)

/Martin
av Glutt0
Ja usch detta blir inte lätt, känns som man kan göra klipp på en fin v40 idag med mycke utrustning men endå så är s60 och v70 mycke bättre bilar men till ett mycke högre pris, får hoppas man får ner någon fin v40 och vårda den väl annars får det bli en s60 som jag varit inne på innan. :D
av Glutt0
Jo jag vet, men eftersom jag är under 25 så kan de bli lite dyrt med försäkringen!

Kan man rostskyddsbehandla motorhuven samt bakluckan som är dåligt på v40n? läser mest om att man ska underbehandla bilen, köper jag en v40 så tänkte jag väl ha den tills den inte är värd så mycke mer, är mest rädd att den ska börja rosta som fan, :shock:

eller finns det något medel man kan smörja in på huven samt bakluckan? underredet lämnar jag nog in på en bra verkstad, för ett långvarit ägande
Användarvisningsbild
av Mupphack
Se till att hålla bilen ren och bort med all salt så ska den nog inte rosta.

Sen angående försäkring, kolla om du kan skriva försäkringen på någon av dina föräldrar så du kanske kan få det billigare. T.ex min bil står på min pappa eftersom jag också är under 25 och då får det mycket billigare.

Ja, nu har vi ett test i -6 till +8 grader... Ja[…]

Felkoder på bränslesystem.

Ecm-p02e168 krets diesel reglering insugsluft Alg[…]

Den stora annons-tråden

Någon som är sugen på en 245 Turb[…]

Det ser knökigt ut att få på och[…]