Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sami
#466419
Hej!
Vi har en V40 årsm -96 där ljuset från strålkastarna blivit riktigt dåligt! Gäller både hel- och halvljus. Har bytt ut H4-lamporna till Osram Nightbreaker, vilka gav lite bättre sken men fortfarande dåligt. Jag kan inte med blotta ögat se att reflektor eller lyktglas skulle vara defekta, möjligtvis en aning ”blästrad” glasyta då bilen snart gått 23 000 mil. Har mätt upp spänningen till strålkastarna och får bra värden ända ut. Vad kan man göra? Är det idé att byta ut strålkastarna till nya? Är fas II lyktor bättre än fas I? Eller är det värt mödan/pengarna att efterkonvertera till xenon? Just nu sitter sk. "ögonlock" påklistrade i ovankant, vet ej hur mycket de begränsar ljusflödet? Något måste göras då det i nuläget är direkt livsfarligt att köra i novemberrusket.
av metalHJ
#466429
Har du mätt upp spänningen med belastning eller bara med spänning på? Nu kan inte jag hela ljussystemet i huvudet, men vill inbilla mig att det finns komponenter som kan orsaka just detta problem med dåligt ljus. Men i första hand skulle jag försäkra mig om att alla kontaker och kablar är i bra skick, så du inte förlorar effekt genom dåliga kablar/anslutningar. Dålig jord kan just orsaka detta problem, och missminner jag mig inte helt är ljuset matat med minus på fas 1'an (Som du har). Kolla över jordanslutningen mot karossen!
Användarvisningsbild
av Sami
#466433
Jag kollade nog bara med spänningen på. Noterade skillnad när motorn var på eller av. Hur mäter man spänningen med belastning? Ska kolla jordpunkterna, vet du var de sitter?
Användarvisningsbild
av Tomas88
#466441
Med belastning är alltså med lamporna tillkopplade.
Tror det ska gå att komma åt från baksidan av kontakten men är inte säker.
av metalHJ
#466690
Vet inte på rak arm var alla kabelanslutningar sitter, men med lite intresse hittar du på det snabbt :wink: Det är ju bara att följa kabeln mot sin anslutning, och samtidigt som du gör det kan du även syna så att kabeln verkar fräsch.

Undrar däremot om du märkt av att annan utrustning svackar när du ex. slår på eller blinkar med helljus? Brassa på fläkten på högsta läge, dundra på med stereon osv. så att du förbrukar lite ström och se om detta kraftigt påverkar ljuset eller inte. Kolla även upp så att du har ordentligt med kräm i batteri och generator, mät upp detta med multimeter. Denna årstid då kylan kryper inpå, krävs det ett fräscht batteri och en bra generator som kan leverera tillräckligt med styrka.

Kolla upp alla dessa elementära saker innan du ger dig på en felsökning i själva ljussystemet, bara ett tips :-)-)
Användarvisningsbild
av Sami
#468159
OK, tack för alla tips. Nu har jag gjort lite mätningar med multimeter som verktyg:
-Batterispänning, motor av, tändning på: 12,12V
-Batterispänning, motor på (tomgång): 14,36V
-Spänning framme vid framlampa, motor av, tändning på: 11,13V
-Spänning framme vid lampa, motor på (tomgång): 13,66V
Alltså kan denna mätning visa på ett visst spänningsfall ute vid framlampan. Men om det ligger inom eller utom normaltoleransen kan jag inte själv säga något om. Någon som vet? Vad kan man mer säga om värdena?

Jag drog egna nya kablar, bara för att se om det blev någon synlig skillnad, direkt från batteriet till ena framlampan. Jag kunde med ögat inte avgöra om ljuset blev bättre. Stod med lyktorna riktade mot en husvägg i skymningsljus.

Däremot upptäckte jag följande:
- I lamphuset under locket fanns spår av tidigare kopplingar till extraljus (dessa finns inte kvar). Dels plastklämmor som gjort hål i kabelhöljet, men även skarvade kablar lagade med skarvhylsa (såg dock "snyggt" ut).
- Såg också när jag tittade riktigt noga in i reflektorhuset att en gråaktig hinna finns inuti båda reflektorernas övre del, dvs i "taket".

Någon jordpunkt kunde jag inte hitta vid denna första titt. Någon som vet var jag ska leta?

Jag har inte uppfattat att annan elektrisk utrustning fallerat eller att batterispänningen inte skulle ha räckt till trots att många strömförbrukare varit påkopplade samtidigt. Batteriet byttes till nytt för 2,5 år sedan/2000 mil och den har ett självdiagnosfönster som markerar att det är OK.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#468322
Kan vara så att dina reflektorer tjänat ut eller om dom eventuellt kan rekondas, det är svårt att säga utan att se dom i verkligheten.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
#468330
V40:n har inbyggt dåligt lyse speciellt på dom tidigare modellerna med enkla H4 lysen så är det bara ?:-/ Tyvärr ?:-/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#468343
Där ser man........man lär sig. :-)-)

Tråkigt bara för den som måste lida med det.

Mvh GK
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]