Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå!

Skrev en tråd om mitt problem med tänd motorlampa, fick ingen respons på denna och hade bilen inne idag för analys av felkoder!

Fick fram en permanent felkod: DTC P0171, System för magert (Bank 1)

Mekanikern själv var lite förundrad över koden och kunde inte direkt säga vad som orsakade felkoden, men klart står att motorn förbränner för magert. Men vad i sin tur som orsakar det är ännu ett frågetecken? Det enda kända problem jag haft med bilen är halvtaskig tomgång. Har googlat koden och fått fram en del olika förklaringar vad som kan orsaka koden, och har ett frågetecken om vad som menas med MAP Sensor som rätt logiskt är en form av sensor, om denna är sönder kan felkoden sättas. Men vad på ren svenska är en MAP Sensor, och vart sitter den?

Övriga aspekter jag hittade som kan orsaka felkoden är lågt bränsletryck och vatten i bränslet. Men tycker jag borde märkt av detta på motorns gång...

Behöver alla tips jag kan få för att reda ut varför jag har en mager förbränning... Hjälp!
Ska åka iväg till verkstan nu, och börja med att rengöra spjällhus och gå igenom allt så att det ser schysst ut! Ska även ha öga på vacuum och luftslangar, trots att mekanikern igår gjorde en koll med startgas och inte hittade någon läcka kan han ju missat något.

Om inget av ovanstående hjälper, kommer jag börjar misstänka någon sensor! Men det finns ju några att välja mellan... i första hand är väl LMM misstänkt, någon som vet ett sätt att mäta upp om den är funktionabel eller inte med hjälp av multimeter?
Spjällhus och tomgångsmotorn är nu rengjorda och kontrollerade rent mekaniskt, finns inte ett enda fel på dom! Var väldigt fräscht redan innan jag rengjorde det...

Har även kontrollerat slangar efter läcka, och hittade inte på en enda läcka någonstans. Gick lös med startgasen, och det gav ingenting. Så nu återstår det väl bara att se om felkoden sätts igen, än så länge går bilen precis som den ska. Kan ju vara så att det var något tillfälligt som orsakade felkoden. Men det återstår väl att se efter lite körning!

Men däremot tycks jag ha fått ordning på tomgången då det fanns en justerskruv på spjället som reglerar stoppet för spjället. Skruvade in skruven ett eller två varv och nu fungerar tomgången klockrent, konstant 800 rpm. Inte en tillstymmelse till att dö vid rödljus, rondeller eller efter kraftiga gaspådrag! Att det var så enkelt trodde jag aldrig :???:
qan skrev:
Skruvade in skruven ett eller två varv och nu fungerar tomgången klockrent
Stod spjället lite öppet innan du justerade det (så att det nu är helt stängt) eller ändrade du så att det nu står lite öppet?
Ändrade så att det står öppet lite mera, det var nästan helt stängt förut! Är detta en dålig åtgärd?
Tror att vad du har gjort är att koppla förbi tomgångsmotorn så att din bil inte går på "riktig" tomgång. Gör det bilen glad så är det väl bra :lol: Är det en automat-låda så kanske det inte är så bra. Får dock för mig att tömningen av EVAP har med tomgången att göra på något vis, men den sak ju tömmas vid andra tillfällen med.
Så det du menar är att spjället ska vara helt stängt? Ser inte riktigt vitsen med den justerskruven om standard vore ett helt stängt spjäll vid tomgång... Den justerskruven kan bara justera stoppet på spjället, alltså inte vid maximal öppning så därför tolkar jag det som en finjustering för tomgången! Jag kör med manuell låda :)

Finns det något bra sätt att kolla så att tomgångsmotorn går som den ska?
Har du en tomgångsmotor med 2 eller 3 stift i kontakten? På en med 3 stift bör gälla 40 Ohm mellan de yttre stiften och mellan mittstift och yttre stift 20 Ohm. På en med 2 stift bör det vara 8 Ohm. Mekaniskt har den med 3 stift en kolv som fritt skall röra sig, kan kontrolleras genom att demontera komponenten i fråga och vicka på den. En med 2 stift kan funktionskontrolleras genom att ansluta batterispänning till kontaktstycket då du tydligt skall kunna höra hur ventilen arbetar, ventilen stänger vid spänning och öppnar när spänningen fösvinner.

Mvh GK

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]