Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SaraA
Har i flera år velat ha Volvo och i helgen blev det äntligen dags. Köpte V40n som jag hoppades skulle gå en bit innan problemen började. Icke. Ringde upp ägaren när vi kom hem men hon ansåg att det "fungerat förut".

På vägen hem åkte vi en avstickare om ett välkänt shoppingparadis, och då var bilen för varm, så vi försökte ratta in kall-luft. Denna kom igång lagom tills vi nådde resmålet, ca 30 min resa.

Efter några timmars shopping, var det så dags att fara hem de 15 milen, och temperaturen låg kring 0 c såväl utomhus som i bilen. Och värmen gick bara inte att få igång, men kall luft forsade in i kupén. I morse startade vi upp bilen, och värmen startade och fungerade kortare turer under dagen, men sen la den av igen, och ytligare en kall och lång resa fick genomlidas.

Min slutsats är något glapp i fläkten. Kan tillägga att jag har ECC-anläggning, och testade både manuell reglage av kyla/värme, samt automatisk. Inget fungerade. Någon som har en aning om vad detta kan vara? Dyrt?
av roberte
Är motortempen normal? Visaren brukar ligga vågrätt vid normal motortemp. Nu när det är kallt kanske inte motorn kommer upp i rätt temp och då funkar inte värmen heller. Då måste man kanske byta termostat.

Kolla kylvattennivån, om den är för låg kan det bli luft i värmeelementet för kupéfläkten. (Vet inte om det är så på V40, men andra bilar jag haft har det varit så)
av SaraA
Ja, om man tänker sig en skala 1-10 så ligger motortempen på ca 4. Så i princip "vågrätt". Vad gäller vätskor så har vi matat i såväl kylarvätska, motorolja samt spolarvätska som alla låg i bottennivå. Och ändå fungerar det inte. Jag hoppas på termostaten eller någon transistor... Bara inte hela AC:n har lackat ihop.
av Selle
Har du kollat kylarvätskan efter du fyllt på?
Haed exact samma fel som dig. Fyllde på kylarvätska 3 gånger till max innan den la sig på enh stadig nivå. Vart ca 1.8 liter totalt.
av juste
Hmm, blir inte riktigt klok på vad du menar. Går fläkten eller inte? Blåser den bara kalluft? eller blåser den inte alls? Du kan styra fläktens hastighet från 0-5. Om den står i "auto" så är det ecc'n som "bestämmer farten".
av SaraA
Fläkten går, men blåser kall-luft. Mestadels. Det har blåst varm luft vid en bilresa, men resterande har varit kall-luft. Jag har prövat med alla möjliga typer av reglage. Ex Aut Aut 26 C, 5 Kupé/Ruta Varm, jag har t.om. försökt lura den med att ställa in det på det kallaste, både manuellt och på aut värmereglering. Inget funkar.

Bilen var ändå i behov av service, så jag bad verkstaden ta en kik på fläkten också. Bilen lämnades i eftermiddag, ska få en prisoffert innan de gör något. Får se vad domen blir när jag hämtar ut den.
av SaraA
Volvo-verkstaden felsökte manuellt, (pris 395 kr) och kom fram till att det kanske kunde vara hela reglagepanelen som behövde bytas ut. Då de långt ifrån var säkra på det, och dessutom hade mage att erbjuda att byta panelen för en kostnad av 6000:- tog jag vänligt min bil och körde därifrån.

Var en del annat fix på den som jag ska få hjälp "privat" med, så han får kolla på fläkten med. En panel på en bildemontering kan jag få för 800Kr. Men jag vill veta att det är det som är felet först...
Användarvisningsbild
av CarMan
Men halla lulja, kolar man inte upp så allt funkar innan man köper en bil?
Användarvisningsbild
av vetten
CarMan skrev:Men halla lulja, kolar man inte upp så allt funkar innan man köper en bil?
Brukar man ju göra men inte alla och framförallt kollar man inte ALLT som man har förutsatt sej att göra tyvärr ?:-/ Ja och då står man där med tummen mitt i ar.... istället :oops: Det vet väl även du CarMan att man inte kommer ihåg att kolla allt, det blir oftast så att man missar nått skit som man får ta itu med sen, men så är det att köpa en begagnad bil :mrgreen:
Tråkigt att du ska börja tjafsa nu igen CarMan :-O) Vem som helst kan missa ett fel och även du, fast du är bilmek, men det skulle du nog inte erkänna här :-)-) ELLER ?:-/

Kom med konkreta råd istället och hjälp en som missat en grej eller kanske har haft otur pga. någon orsak som det ofta blir när man köper en bil t.ex. :-)-)

Blir så jävla trött på besserwissers som bara gnäller istället för att komma med goda råd hur man fixar felet :-)-)

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]