Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har ett litet problem, som kanske inte är ett problem..är kass på bilar :)

Lite svårt att förklara, men när man gasar på lite eller gör en kick down accelererar bilen som den ska, men när nästa växel skall i låter det ungefär som att man frikopplar på full gas en kort kort stund, sen kommer växeln i. Det dunkar inte till eller nåt och det händer inte alltid utan bara ibland.

Nån som har en idé om nåt är fel, eller om det är helt ok?

Tackar!
Kontrollera oljan i vxllådan, se upp så du tar rätt oljesticka. Oljan bör vara klarröd och inte lukta illa samt förstås finnas i tillräcklig mängd. vxllådsoljenivån kollas vid varm motor med motorn på tomgång. Om lite olja, fyll på lite i taget av rekommenderad vxllådsolja genom stickans rör. OBS, det skiljer bara c:a en halv liter mellan min-streck och max-streck.

Mvh GK
Tack för tipset. Nu kanske ännu en dummare fråga, men var fasen sitter den stickan?
Har verkligen synat motorrummet med lupp, men hittar den inte! Sitter inte heller där som instruktionsboken visar, just för bensinturbomodeller finns i ingen sticka i boken!
Aj,aj. Jo jag vet att vissa modeller och nyare modeller inte har sticka. Då får du nog vända dig till en verkstad för kvalitetskontroll av oljan. :(

Mvh GK
Jag rekommenderar att göra ett oljebyte.

Såhär ser din låda ut,och det ska sitta en sticka på den som är nummer 14 på bilden.
Det är bara 0.2L mellan min-max strecket enligt vadis.

Bild

Här sitter stickan på gamla s40

Bild
Innan man ger sig på en dyr renovering eller ett komplett oljebyte kan man enkelt tillsätta en sån här. Välbeprövat och riktigt riktigt bra. Ingen teflon i. Kostar några hundralappar bara, jag fick min på "over night" i postlådan. Min låda blec bättre direkt.
incan skrev:Innan man ger sig på en dyr renovering eller ett komplett oljebyte kan man enkelt tillsätta en sån här. Välbeprövat och riktigt riktigt bra. Ingen teflon i. Kostar några hundralappar bara, jag fick min på "over night" i postlådan. Min låda blec bättre direkt.

Några hundralappar var det ja.Slänger man till knappt 200kr så kan man köpa
20L ny okq8 olja på swedol istället för att hälla ett "undermedel" i gammal olja......
Hur farligt är det att köra med för mycket olja i automatlådan?
Har en s40i-04, W50-låda. Mätstickan sitter ju otroligt svårt till!! Vågar inte hälla ut mer olja så det blir för lite kvar!

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]