Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fokle
Tjena

Har en S40 T4 -03, har gått ca 9600 mil.
Ofta när jag startar bilen så tickar det från motorn i ca 30 sec. Tycker den går lite ryckigt också.
Någon som har ett förslag på vad jag ska börja kolla?

Mvh
av S40T4
Hur är oljan? Brukar kunna ticka en stund om oljan är dålig/låg nivå eller så kanske tryckanra bli dåliga. Vad gör du på för olja?
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hej
Jag har samma problem med min S40 2,0T '03. Den har börjat ticka vid 9000 mil och bara när motor är kall i 30 sek och sen slutar det helt. Nu har den gått 10700 mil och det är samma sak. Kör också på Castrol 5W40. Kom aldrig fram vad kan det vara men fick höra att det är ventillyftarna som är lite slitna men det gör ingenting bara att de inte hörs mer och hela tiden. Motorlampa lyste då o då men det var backre lamda som är problem. Köpte för några dagar OBD2 och hittade felkod som jag raderade med obd2 4000 och lampan släcktes. Går mycket mjukare nu. Vet inte vad ska vi göra med tickande? Kanske byta ventillyfare men det är mycke jobb och säkert dyrt som f..
Användarvisningsbild
av gaggi77
Problemet var avgasgrenn som lossnat. Skruvarna lossnade, 3 av de helt. Skruvade fast och tickandet slutade! :-)-)
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]