Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v40alex
tjena tänkte fråga er här om en sak det e så att bilen gick inte genom besiktningen det blev co halt förhöjd tomgång förhög.och samma med hc halten.här e värdena co 0,5(0,5) hc 174 (100) co 2500 0,5 (0,3) lambda 1,00(0,96-1,04) så jag hällde i etanol o körde bilen varm inför nästa besikt och fick då ner värdena förutom co 2500 som istället höjdes.här e ny värdena co 0,3(0,5) hc 74 (100) co 2500 0,6 (0,3) lambda 1,01(0,96-1,04).och det jag undrar är om nån vet vad det kan bero på är inte så teknisk av mig frågar här innan jag lämnar in den nånstans.tacksam för svar mvh
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: flyttat till bilspecifik tråd på forumet
av Rådlös
Jag har inte så mycket att komma med, i nuläget. Men du kan ju börja med att berätta vad du har för en bil, motor och årsmodell. Det hjälper rätt mycket och svaren blir mer uttömmande. :wink:
av v40alex
ok sorry glömde det är en v40 2,0 97a det jag tänkte är ifall det kanske är nåt läckage eller lambda sonden verkar fungera har bytt olja filter med.
av Rådlös
Jo, du har redan nämnt två tänkbara orsaker själv. En läckande grenrörspackning kan störa lambdasonden, men sonden i sig själv kan också vara gammal och trött även om den till synes fungerar. Den skall växla mellan två spänningslägen (som jag dessvärre inte minns just nu) i snabb takt. När den blir gammal växlar den för långsamt.
Det finns säkert fler felorsaker, och fler bud väntas. :???:
Har du någon möjlighet att läsa felkoder?
av v40alex
ok jag tror jag blir tvungen o lämna in den nånstans kan dom hitta feet direkt eller e det samma där att det kan va flera orsaker o man får pröva sig fram.då blir det dyrt o min ekonomi e inte så bra för tillfället.köpte bilen precis i hopp om att det bara va att ha etanol so förra ägaren sa.lite dumt av mig nu i efterhand.sen tänkte jag på kan det ha nåt med luftfiltret o göra.
av tw1x
Vet hur det är. Köpte själv mig min andra v40 för nån vecka sedan, och nu krånglar den. Har troligen något med soppapumpen att göra, och även min ekonomi är inte så fet :P la ju allt på bilköpet. Men men.
av v40alex
samma här la nästan allt på bilen men det jobbiga är för mig är att jag inte vet alls vad felet är och ifall jag lämnar in den kanske dom måste fixa fler saker för att komma fram till felet.o då kostar det
Användarvisningsbild
av Rookkeer
v40alex skrev:tjena tänkte fråga er här om en sak det e så att bilen gick inte genom besiktningen det blev co halt förhöjd tomgång förhög.och samma med hc halten.här e värdena co 0,5(0,5) hc 174 (100) co 2500 0,5 (0,3) lambda 1,00(0,96-1,04) så jag hällde i etanol o körde bilen varm inför nästa besikt och fick då ner värdena förutom co 2500 som istället höjdes.här e ny värdena co 0,3(0,5) hc 74 (100) co 2500 0,6 (0,3) lambda 1,01(0,96-1,04).och det jag undrar är om nån vet vad det kan bero på är inte så teknisk av mig frågar här innan jag lämnar in den nånstans.tacksam för svar mvh

Har du GDI motorn? som gramse sade de kan avar kette vi hade problem med CO2500 på våran mitsu och det var katten

Rotskyddsgarantin gäller vad jag först&[…]

Tysta sommardäck V90

Lite intressant med ljudivåmätningar, […]

XC70 2016

fattade jag rätt? länkarmsbussningar B&A[…]

Angående produktionen så har de en au[…]