Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KentJ
Vill ha lite mer "nyp" i bromsarna, vilka belägg rekommenderar ni för bättre grepp? Ok kommer jag inte att byta, sträcker mig till skivor+belägg, där jag vet att beläggen brukar göra skillnaden.
av Kojje
Håller med dig biltemas bromskivor skulle jag nog inte föredra har tyvärr dåliga erfarenheter av att dom "slår sig"alltså blir skeva mycket lätt trots lugn inkörning.
Köpte precis själv nya bromsar runt om till min s60t5 och det stod mellan EBC skivor och Brembo det blev brembo då jag fick en riktigt bra deal på dom genom en bekant men har hört att EBC är ett bra alternativ för en rimlig peng till skivorna valde jag EBC green stuff belägg.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Vet inte varför ni tycker han ska byta skivor??? Varför tror ni det skulle leda till bättre bromseffekt? ...och dessutom Biltemas..?

Däremot så är det helt riktigt att belägg med högre friktionskoefficient ger bättre bett.

Sedan beror det lite på hur tänkt att använda bilen... gatåka, gatåka/svinköra, banköra? För då kommer temperaturen in som en faktor. Men jag gissar på gatåka, då finns det så kallade "sport" belägg med bättre friktionskoefficient. Ett populärt val är Gröna EBC som dessutom dammar väldigt lite, men även Carbotech, Tarox och Ferodo gör enklare belägg.

En annan grej man kan byta är bromsslangarna. Byter man dem till stålspunna, så blir de lite stummare vilket resulterar i att bromskänslan ökar.

.
Användarvisningsbild
av KentJ
Jag har kört Audi i något år nu sedan jag körde S80 sist å det var bättre "nyp" i bromsarna på de bilarna. Nu är tyvärr S80 T6 imho "underbromsad" men det är en annan sak.

Jag ska pröva med Carbotech som Andreas (Bromsmannen) säljer tillsammans med ett sett friska skivor. Det blir överkomligt rent kostnadsmässigt.

Bilen ska användas till vanlig svenssonkörning, t-o-r jobbet och ICA mao. Men ändå kan man väl vilja ha bra bromsar. :wink:
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Vem är denne Bromsmannen?

Skulle också vilja ha lite bättre bett i bromsarna på fruns V40. Framskivorna verkar också ganska slitna. Är urgröpt ett par millimeter eller så på vardera sidan på framskivorna; dags att byta? Volvoverkstaden har inte sagt nåt om detta och inte Bilprovningen heller.

Stålomspunnet gjorde skillnad på motorcykeln som inte har någon servo och ABS, och där bara handkraft används. Skulle stålomspunnet verkligen göra sån skillnad på en bil också vid vardagskörning?
av qsecofr
Det kan hjälpa väldigt mycket att smörja upp okens 'flytpinnar' om de kärvar.
De har en trendens till att kärva ihop efter ett tag.
av juste
Bytte för ett par år sedan alla bromsskivor och belägg. Köpte dem på Biltema. Dessa har fungerat och fungerar fortfarande mycket bra. Det är inte mycket kraft jag behöver lägga på bromspedalen för att få bra bromsverkan.
Kollar årligen att belägg och ok inte har rostat fast. Försökte också att göra en försiktig "inkörning" på de nya bromsdelarna. Jag kör ca 1500mil/år huvudsak i stan.
Användarvisningsbild
av adrian_vg
Hur bra nyp kan man egentligen förvänta sig av en bil från 2003?

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]