Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av netten
Jag har en Volvo S40 1.8i 1998. När jag kör med en jämn hastighet håller gaspedalen i samma läge, ex på landsvägen och bara kör på utan att ökefarten eller att det är backigt så känns det som om motorn tappar kraft en kort stund, om jag trycker lite på gasen så sätter den fart igen det blir liksom en liten svacka i gången. En verksta fick titta på blien. Han surrade om olja runt tändstiften och 6 timmars jobb 5000 kronor. Jag har börjat fundera på denna verkstad om allt blir väldigt stort och dyrt där. Vad tror ni att det kan vara och hur ska det åtgärdas?
av kire1111
Jag skulle börja med att göra en stor servis på bilen. Byta tändstift, olja,filter och se över tändkabblarna. Kolla även efter hål i slangar och lyssna om motorn låter som den ska....

Låter dyrt med 5000 kr, vad gjorde han igentligen ? vart det bättre efter ?
av N0RBERG
Om man söker runt lite på 1,8i (mitsubishi GDI) så hittar man rätt mycket info om att just den motorn ofta sotar igen. Har dock ingen susning om det har något med ditt problem att göra. Sen så är den motorn mindre servicevänlig och därmed kostar det mer att serva den.
av netten
Han på verkstan tittade bara och ville boka in en tid för denna 5000 kr reparation.
Bilen är ganska nyservad, och ingenting konstigt hittade dom då. Så nästa råd blir?? Ska jag höra med en annan bilverksta?
av Hampus76
Hej netten. Tjejen har en likadan bil som du ! Först å främst kolla så det sitter rätt stift i bilen! De ska vara NGK laser iridium i den ! Mycket Viktigt !! Kolla så alla tändkablar är hela ! Om dom är det spraya kontakt spray på alla berörda kablar . Dessa bilat sotar lätt igen . Och iridium stift motverkar detta, dom är rätt dyra ca 250kr styck ! Men håller ca 6000mil! Eftersom dessa bilar sotar igen så ska dom helst "tok" köras då och då , och helst tankas med 98 oktan ! Kolla också så det inte är sot i spjällhuset ( insuget typ ) köp också lite insprutnings rengörning ! Biltemas funkar mkt bra ! Det är grunden till att dessa motorer går jämt ! Om detta inte hjälper vilket ja tror om din bil inte är helt slut ! Hör gärna av dig om du behöver mer råd eller hjälp! Mvh Hampus

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]