Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isuck
Ska besikta bilen om en vecka och upptäckte när jag skulle byta till sommardäck att handbromsen bara tar på höger bakhjul.. Kollar jag bakom plastkåpan vid spaken ser man att vajrarna och "pinnen" står snett.. Drar man i spaken och kollar bak vid bromsarna rör det sig knappt något på vänster sida medan högersidan dras åt..

Så min fråga är: hur spänner jag handbromsvajern för endast vänster bakhjul?

Mycket tacksam för svar! /Isak
av Blirre
Standard felet på ja "nästan" alla bilar med skivor bak med handbroms på skivan med samma belägg som bromsarna är ju att "armen" som rör handbromsen kärvar...
Denna sjuka är VÄLDIGT vanlig på S/V40...
Kolla på oket ska du se att armen ska ända tillbaks på "klacken" när handbromsen är släppt helt/Kan ju kolla hur det ser ut på den sidan som verkar funka... Du behöver alltså inte spänna nån vajer eller nåt!
Jag har t.o.m satt en extra fjäder som orkar dra tillbaks armen till ursprungsläget för att den inbyggda är något klen,samt att det börjar kärva så lätt.
"Armen" kan du spreja på med rostlösning och ta en polygrip eller dylikt och jucka upp så det går lätt igen,funkar inte det så rekommenderar jag ett nytt Bromsok finns på Biltema 649:-,Jag rekommenderar inte att renovera det gamla,har gjort det själv och det var INTE värt jobbet,(ganska avancerat invändigt) ej som normala bromsok...
Och du kan ju spana in belägget oxå på insidan skivan,borde vara betydligt mer slitet än det yttre för att handbromsen har kärvat...
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som övriga sagt så är det nog armen till handbromsmekanismen som kärvar.
Ta hjälp av någon som sitter i bilen och drar i handbromsen och sen knackar du tillbaka armen med en hammare den i bilen drar igen, du knackar... osv.
För att få handbromsen att ta vid rätt höjd är det bara att pumpa till på bromspedalen. Handbromsen är självjusterande.

Har själv fixat min handbroms på detta sätt. Får se hur länge det håller nu bara.
av Isuck
Okej tack för tipsen! Den sidan där vajern är "för lång" har kärvat förut och inte gått tillbaka ordentligt när man dragit bromsen. Men känns fortfarande som vajern borde kortas genom att man skruvar nånstans :roll: Det ni säger är att jag helt enkelt bara ska smörja ordentligt å sen pumpa på fotbromsen så fixar det sig, låter skumt, men ska testa :)
Användarvisningsbild
av Asak
Smörj gärna med bromsvätska som inte fräter på tätningarna !
Jag har smörjt min handbroms med 556 och liknande med följd att BÅDA oken började läka just vid handbromsarmen.
Vet inte om 556 är roten till det onda men det känns som om det är felet då båda oken började läka med endast en veckas mellanrum.
Har nu köpt 2 nya ok då de gamla var renoverade tidigare och det känndes mer rätt att få allt nytt denna gång.
av Wibban84
Hjälpte det att knacka på armen och smörja? Har nämligen själv exakt samma problem på min v40. Skruvar jag loss mittkonsolen och kollar på "vipparmen" som håller båda vajrarna så står denna helt snett. Fick en 2:a på besiktningen på att handbromsen tar ojämnt och hade vart skönt om man kunde spara några kronor på att göra det själv. Tack på förhand. =)
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som jag skriv i ett tidigare inlägg hjälpte det för mig. Men det slutade ändå med att jag fick byta ok eftersom problemet återkom.
av Wibban84
Tomas88 skrev:Som jag skriv i ett tidigare inlägg hjälpte det för mig. Men det slutade ändå med att jag fick byta ok eftersom problemet återkom.
Okay. Ska handbromsen va i eller ur när man ska pumpa till på bromspedalen så den justerar sig själv?
V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]

AC & kylfläkt

Det har jag inte ens reflekterat över, tä[…]

Tackar för tipsen! Det blidde en iCarsoft CR[…]

Där ska bara vara ett dimbakljus så n&a[…]