Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gravis
Hej!

Som ny på forumet så tänkte jag börja med att ställa en frågan ang ac'n på min -98 V40 T4.

Ac'n har inte fungerat sedan jag köpte bilen, hur länge den har varit trasig vet jag inte då jag bara har haft bilen i några veckor.

Idag så kunde vi konstatera att det var så pass lågt tryck i systemet så att tryckvakten inte signalerade att det är ok för kompressorn att slå till. Därav så har inte kompressorn startat över huvud taget.
Vi fortsatte med att provtrycka systemet men kunde inte konstatera något tryckfall pga läckage vilket gjorde att vi vacumsög systemet och fyllde på med nytt kylmedia. Vips så startade kompressor och den genererade kyla precis som den ska göra. Tyvärr så avger kompressorn ett högt ljud, låter som lager ljud.
När kompressorn slår ifrån och remskivan bara snurrar med så försvinner ljudet för att sedan återkomma så fort magnetventilen drar och kompressorn startar.
Någon som har något förslag på åtgärd, är det bara att tömma systemet och byta kompressor om man ”NI” misstänker att det är lagerhaveri på G i kompressorn eller kan det vara något annat?
Då allt verkar fungera så funderar jag även på vilka konsekvenser det kan få om jag kör med ac'n på och den rasar.

//Gravis
Användarvisningsbild
av vetten
Har du kollat så att inte remmen är för hårt spänd? Om den är det så kan det uppstå missljud även om lagret inte är slut utan bara sliter, testa att lätta lite på remspänningen.
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]