Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag skulle bli väldigt glad för lite tips.

Jag har en V40 2,0T -01. Jag har en längre tid haft problem med att motorn inte blir varm och därmed kommer ingen varmluft in i kupén. Mätaren för motortempen stannar "halvvägs till halv". Jag trodde att det var termostaten. Så jag åkte till Volvo och köpte en termostat. Idag skulle jag byta den men upptäckte att en av skruvarna var dold så då kunde jag inte byta. Däremot såg jag att det knappt var någon kylarvätska i bilen, (blond som man är hade jag inte kollat det :wink: ). Jag fyllde på kylarvätska och åkte hem och tänkte att jag byter termostaten ikväll (måste låna verktyg av svärfar). När jag åkte hem gick tempmätaren upp till halv.

Ja må vara blond men mig veterligen borde väl motorn koka och inte bli för kall om det saknas kylarvätska??

Borde jag byta termostat trots detta?

Någon som upplevt samma fenomen?

Tack på förhand!
Shift skrev:Byt termostat, det är en riktigt klassiker när motorn inte blir tillräckligt varm.

Ja men det som konfunderar mig nu är att tempen blev normal när jag fyllt på kylarvätska... ?:-/

Kan för lite kylarvätska göra att motorn blir kall? Trodde motorn skulle koka om så var fallet..
Hej om du inte har nog med kylarvätska i bilen så reagerar inte temp givaren som den ska och du får inte något vatten i värmelementet till kupen.nu när du har fyllt på,så kolla med jämna mellanrum så att det inte går in vatten i oljan(ett grått skumm på innsidan av olje locket)eller att du inte har ett läckage någonstans,vätskan måste ju försvunnit på någe sätt.MVH Mats
Hej,

Vad menar du med att det "inte fanns nagon kylvätska alls"? Var den nästan pa MIN eller var expensionkärlet tomt?

Om det var tomt sa fyll pa och se om den funkar (läck och oljainblandning som nämts förut) och var glad om du inte har motorskador (typ spricka i toppen). Fragan är i sadana fall varför den var under MIN överhuvudtaget, en motor förbrukar inte kylvatten.

Om inte sa byt termostaten som sagt, det är en klassiker och inte svart, lite kladdigt bara. Skydda poly-V remmen med lite tidningpapper och klämm ihop slangen fran termostaten för att minimera kladdet.
Jennie skrev: Ja men det som konfunderar mig nu är att tempen blev normal när jag fyllt på kylarvätska... ?:-/

Kan för lite kylarvätska göra att motorn blir kall? Trodde motorn skulle koka om så var fallet..
Motorn kan koka trots att tempgivaren säger noll och att det inte blir varmt i kupén. Det kan som sagt tidigare bero på låg kylvätskenivå, men även trasig vattenpump. Vissa mindre nogräknade reservdelstillverkare levererar vattenpumpar med skovelhjul i plast. Plastimpellern spricker och frihjular på axeln vilket ger till resultat att vattnet inte cirkulerar. Inga läckage, inga missljud utan bara en motor som beter sig helskumt.

Tråkigt att behöva byta vattenpump igen bara för att man sparade in 150kr på en piratpump :-(O)
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]