Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av metalHJ
Har letat och sökt, men inte hittat något konkret på vad som specifikt ska göras vid denna service... Vad är föreskrivet vid 24.000 mils servicen?

Trots fullt ifylld servicebok tänkte jag bryta mönstret och börja serva själv, då jag dels inte har en tanke på att sälja bilen inom den närmsta framtiden och dels för att den gått så pass långt och är så pass gammal att det känns orimligt och betala sådana servicekostnader som det tas ut i dagsläget. Och dels vet jag vad som är gjort och inte, och vet att det jobb som är utfört också blir ordentligt.

Väldigt tacksam för svar, eller tips på vart jag hittar sådan information. :)
av meggan15
Hejsan !
jag ska ge mig på ett försök att hjälpa dig på denna punkt, mitt första inlägg. woo:p

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... t=6764%202
i den tråden har du service protokoll för va ja tror är dom vanligaste volvo bilarna, och för just våra bilar, juste ja har också en 2,0t -01 så vid 24.000 mil så ska tändstift luftfilter bytas ut över den vanliga server me olja å olje filter mm. sen så ska du också rengöra vevhusventiler.
Rätta mig om jag har fel men följer Service protokoll 2A p.g.a 2.000 mils intervaller.
av metalHJ
Tackar för svar! Och välkommen till volvogänget 8)

Den sida du länkade till hade jag redan hittat, och protokollen tog jag hem. Men blev inte så mycket klokare på vad som precist ska göras vid varje service! Det är ju egentligen bara en mall att följa, och bocka av punkter i största allmänhet gällande bilens skick.

Men du har haft din bil inne på 24k mils servicen, och då bytte dom även tändstift, luftfilter och rengjorde vevhusventilationen?
av meggan15
haha tack :)

oj nej nej min har inte gått riktigt så långt änn. men så som ja tolkar protokollet så e de de som ska göras efter att ja sorterat bort diverse andra grejer som ska göra på jävla AWD å s60 diesel :p inge aning om va vevhusventil rengöring e dock . men tändstift å luftfilter låter klokt att byta ^^
av metalHJ
Finns en flamfälla och oljefälla på vevhusventilationen, som man brukar plocka ner och rengöra! Blåsa rent slangar osv.

Har sett bilder när de rengjorde det på en V40, och då jag själv har en gammal 960 som jag skruvat mycket med såg jag extremt slående likheter mellan motorerna och uppbyggnaden! trots åldersskillnaden :P
av metalHJ
Frågan är om det är 2000 mils intervaller på min!? Jag vet faktiskt inte säkert... på protokollet står det från 02 och framåt. Min är en 01'a, får nästan springa efter serviceboken och dubbelchecka.
av meggan15
Skulle också vilja veta vilket protkoll man kan följa.
I serviceboken är det 2000 mils intervaller med start på 1000 så de är varje ojämn liksom men ah ändå 2000 intervaller :p
men som du skrev har du tänkt att behålla bilen ett tag framöver så är de väll nog kanske bara å hoppa in nånstans där å gå vidare därifrån sedan ^^
Senast redigerad av 2 meggan15, redigerad totalt 0 gång.
av metalHJ
Tja, enligt serviceboken är det 2000 mils intervaller! Så jag får väl lita på det, men också enligt boken "ska" det vara 25.000 mils servicen. Och det kan nog stämma, för mätaren är inne runt 24500

Och jag tror inte att det skadar att byta olja var 1000'e mil istället på en så pass gammal bil och som gått så långt, så jag tänker försöka eftersträva det så länge jag äger bilen i alla fall.
av metalHJ
Utöver sedvanlig service, får jag det till:

*Tändstift
*Luftfilter
*Vevhusvent. rengöring
*CNG filter ??? (Antar att detta är något AC filter, är det något man fixar själv utan special utrustning?)
*LPG filter ??? (Inte en aning om vad detta är)

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]