Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jaha, verkar som om pärlan inte klarade av vintern med 30 minusgrader som värst.
Den börjar krångla, startar inte utan laddning av batteri, och nu har det blivit pölar i snön av en gröngul vätska där bilen har stått, ungefär mitt under bilen på passagerarsidan.
Lite egen forskning har fått mig att misstänka att det är AC-systemet som läcker, finns det någon som kan bekräfta att jag är rätt ute, och om det är värt att fixa, vad det i så fall skulle kosta hos firma? Går det fixa själv om det nu är ACn?
Det är inte alls omöjligt att det är från AC:n, det finns spårmedel som blandar sig med oljan och gasen i ac-systemet och den är gulgrön, nästan självlysande, det blir ju såmycket lättare att felsöka ett läckage då. AC-anlägningen skall repareras av accrediterad firma, alltså inget för hemmameckaren. Ibland ser man i bilannonser att man bara behöver fylla ac:n, detta får man inte göra utan att man gjort en grundlig läcksökning och reparerat ac-anläggningen (detta skall vara gjort av en "fackman"). Rätta mig gärna am jag har fel...
Har varit hos en tekniker och pratat igenom detta, och kommit fram till att det troligtvis är kylarelementet till ACn som spruckit.
Tyvärr har det visat sig att inte bara det är detta som tagit stryk i kylan, utan även elsystem, avgassystem och stötdämpare i bak verkar ha gett upp.
Funderar på att sätta ut en annons på motorn och sen skicka med resten av bilen på köpet... ;)

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]

Det finns väl tre olika styrväxlar. Tror[…]

Generator laddar ej batteriet

Det är ju intressant att inte hastighetsm&aum[…]