Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har en V40 som startade efter att ha stått ca 2 veckor i kylan. Startade direkt utan problem. Ligger jämnt o fint på varven, inga missljud eller liknande. Men då den stått igång ett tag och jobbar upp en lagom arbetstemp (halvvägs på mätaren) så pendlar tomgången mellan 500-1800rpm och dör ibland.

Lite förbryllad för vad det kan vara för fel. Sökt lite i detta forum bl.a. och hört att katten kan vara kass? Men borde i så fall den inte vara lika kass oavsett temp? Funderade på "kallstarten" eller "autochoken" som den kallas. Kan det vara så att den får extra bensin när den är kall och sen helt enkelt för lite då den är varm? Fått tips på att kolla LMM samt lambdasonden. Hur kontrollera dessa? Även bränslepump har varit i tankarna, men även här resonerar jag som att det bör vara ett konstant fel i så fall.

Även bränslemätaren står i botten trots full tank. Bör ej vara relevant, såvida det inte skulle vara bränslepump/givaren som spökar kanske?

Vore mkt tacksam för tips som kan underlätta mitt felsökande! :)

MVH Ludwig

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]