Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Willis
Tjena folket!

Det är så att jag vet att man inte ska dra på allt för aggressivt och nå höga RPM när motorn är kall och man har turbo.
Men vad är mycket RPM i fallet? Över 3-4000? Samt när är motorn tillräckligt varm? När motormätaren står i mitten eller innan?

MVH
Willis
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag brukar inte dra den över 3000 varv när den är kall. Jag anser att motorn är kall tills kylarvattnet ligger på omkring 60 grader, då börjar den bli varm tycker jag.

När jag känner för att åka aggressivt så brukar jag vänta tills bilen är ordentligt varm, är ganska försiktig av mig.
Användarvisningsbild
av hixen
Håller helt med fisch,
men rent generellt tror jag inte det är speciellt farligt för motorn att varva upp till 4000 - 4500 rpm, sålänge man inte har massa ladd, för då är det nog en helt annan sak.
Bara man ser till att man har schysst olja, då smörjer det ju lika bra kallt som varmt ifall man blir tvungen att dra på av någon anledning,

Ronnie
av Lilj
Man brukar vell säga att kallstarter står för mer än 80% av en motors slitage så att varva en kall motor är inte ett smart val. Metallen expanderar när den blir varm och den är gjord för att passa i arbetstemperatur så när motorn är kall stämmer inget. Ex en kolv är smalast höst upp för att det bli varmast där. (den expanderar mest där)
av Willis
Ok. Kul att läsa era inlägg. Själv är jag otroligt noga med att köra lugnt tills motortemperatur mätarn nått till mitten där den ska vara.

Så nu vill man ha vår!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Håller mig lugn åtminståne tills kylvattnet är uppe i temperatur. Och ska man vara riktigt noga så är det fram tills oljan är uppe i arbetstemperatur man ska vänta. Dels för att den ska hinna fylla upp alla kanaler och för att den ska flyta riktigt vilket tar en stund längre än för vattnet.

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]