Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I morse när jag skulle fara till jobbet så startade bilen som vanligt
och jag märkte absolut inte av någe knas med koppling eller lådan

Körde iväg utan problem, lag i 2:an utan problem och trean.
När jag sedan åkt ca 400 meter så kommer en mycket liten uppförsbacke och jag kör ca 40km/h
så är det precis som att någon trycker ned kopplingen, trodde först att växeln hoppat ur men av min förvåning så hade den inte det.
Stannade och tänkte whtf Kopplade (tyckte att den kändes ovanlig typ lite mer motstånd men ändå lite svampig svårt att förklara men den kändes iaf inte som den brukar) lag i 1:an men bilen står still när jag släpper upp kopplingen,
samma sak på alla växlar ink, backen.
Sedan så testade jag att lägga i växlarna utan att koppla och känns som man får i växeln alltså den stannar i läget men bilen rör inte på sig....

Kan tilläggas att det varit grymt kallt ca 17-30 minus ett tag för sen blev det runt 0:an +-1,5 grader
och i natt blev det kallt var ca-17 när jag åkte.

Har absolut inte känt av nå dålig koppling eller låda.
Bilen är av årsmodellen 98

///Alex
Har haft precis samma fel med min s40 alla växlar gick i som dom skulle men ingen drivning på hjulen... det var drivaxeln som hade hoppat ur kardanknuten :???: kan tydligen i sällsynta fall göra det på dom här volvomodellerna. den goda nyheten är att det är lättfixat. lyft upp frmvagnen så att hjulen går fria, snurra på däcket. snurrar inte andra däcket åt motsatt håll när växeln är i så är det nog detta som är felet. rucka på hjulet (i mitt fall hf) och tryck innåt smatidigt så att splinesen på drivaxeln får fäste igen sedan är det bara bända lite försiktigt med ett bryjärn eller dyl. så att drivaxeln går in och låser fast igen, ett "klick" kan höras... hoppas detta kan vara till ngn hjälp.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]