Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RedS40
#375996
Jag har bara ett kvar som funkar nu :)

Kollade pa andra forum och de sade att man skulle banda loss det oranga ljus"glaset" med en skruvmejsel men dels kommer jag inte at att gora det (inget mellanrum) och dels forsokte jag lite forsiktigt och da sprack glaset en liten smula. Ar radd att spracka sonder det fullstandigt om jag forsoker igen.

Har ocksa hort att man ska ta sig in fran baksidan och skruva loss lampan pa det sattet men forstar inte riktigt hur det ska ga till, verkar inter finnas nagon naturlig vag in till baksidan av lampan.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Tomas88
#375998
Ser ut som att du har en fas ett och då måste man byta hela enheten.
På fas två kan man ta bort bara glaset och byta lampan.
Enligt Haynes reperationshandbok så ska man ta loss lamporna från baksidan på fas ett, men vet att det finns de som fått loss dem framifrån. Gör ju inget om de går sönder om du ändå skall byta.
av Timberjack
#376222
Ursäkta att jag går OT, men måste fråga har för mig att i någon av dom här trådarna läste jag att en hade bytt färg/tonat sidomarkeringsljusen och den gick igenom besiktningen?

Då är min fråga, går bilen igenom med tonade markeringsljus?

/
Timberjack
Användarvisningsbild
av CarMan
#376237
lättaste sättet att byta är att slå hammaren i glaset så den går sönder.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#376288
Timberjack skrev:Ursäkta att jag går OT, men måste fråga har för mig att i någon av dom här trådarna läste jag att en hade bytt färg/tonat sidomarkeringsljusen och den gick igenom besiktningen?

Då är min fråga, går bilen igenom med tonade markeringsljus?

/
Timberjack
Ja det gör de. Men som sagt byt lampa till orange.
Kan tillägga att man inte behöver ha fungerande sidomarkeringsljus för besiktningen. Det behövs bara om man har ett fordon över en viss längd.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#376300
CarMan skrev:lättaste sättet att byta är att slå hammaren i glaset så den går sönder.
Japp! Och sen skarva kabeln i stället för att plocka loss en massa för att komma åt kontaktstycket. Se upp med polariteten bara. Det är en glödlampa, men det ligger en diod i serie med den.
Användarvisningsbild
av CarMan
#376337
inga onödiga skarver! "amatörer" andvändersig sällan av vatten täta skarver, vilket gör att skiten strular i framtiden.
Det är inte så mycke extra jobb at byta kabeln på korekt sätt

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]