Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vid vissa tillfällen så blinkar cirkulationsluftslampan och AC-lampan på varsin sida om bakrute- och spegeldefrostern i någon minut när jag precis startat bilen. Någon som varit med om detta och vet vad det beror på?

Förstår man vad jag menar?
Ah, ok. Och för att läsa av felkoderna behöver jag ett sånt där mätinstrument UB2 eller vad dom nu hette? Vill släcka service-lampan också så det kanske är läge att skaffa då...

Vore ju oerhört surt om det var något strul i klimatsystemet... Dessutom verkar inte styrservot gilla kylan. Grymt trögt att ta sig ur snömoddiga fickparkeringar när man precis startat bilen. Med det är ett annat problem :)
Beroende på årsmodell, så kan man släcka servicelampan själv genom att:
Radioläge, håll in trippknappen, tändningsläge tills service lampan
blinkat, släpp trippknappen, stäng av tändning.

Funkar det inte på din bil så måste man släcka med felkodsläsare eller åka in på verkstad och få den släckt.

Här fanns nån med samma problem som du med blinkande AC-knapp osv
http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=342378

Fungerar klimatanläggningen normalt utöver blinkandet?
Tack för svar!

Jag har en V40 2.0t -98. Har för mig att jag kollat det med servicelampan förut och det var nog så att jag behöver instrumentet...

Jag har inte märkt av något problem med klimatanläggningen. Nu har jag ju inte kört AC på ett tag, men jag har inte märkt något konstigt...

OBD 2, ja det var ju nära i alla fall... =)
Ja. Har du -98 så fungerar inte metoden jag beskrev ovan, för att släcka servicelampan. Då är det en felkodsläsare (som klarar av att släcka felkoder) som gäller, eller helt enkelt åka in på verkstad och få den släckt.

Ifall du åker in på verkstad för släckning så kan du ju samtidigt passa på att läsa av felkoderna med tanke på klimatanläggningen. Annars om nu allt fungerar som det ska, så är det ju ingen panik med det.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]