Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonteee
Hej!

Har en Volvo s40 T4, 00a. Efter att jag har tankat bilen fullt, kört mellan 2-6km och gasar på lite så vill den inte accelerera. Den typ "hostar". Direkt efter så börjar motorlampan att lysa. Bilen går ner i låga varv ibland vid rödljus och ibland dör den. Sen nästa gång jag startar bilen så lyser inte lampan längre. DETTA problem uppstår Bara oregelbundet första 10milen av den fulla tanken.. Sen lyser den aldrig eller får aldrig något problem med motorn sista 50milen.. Detta har nu hänt de 3 sista gångerna jag tankat fullt.

Haft bilen precis innan detta på service och dessutom reparation av bensinmätare inte fungerade.

Någon som vet vad det kan vara eller vad jag ska göra? Vill hålla kostnaderna så låga som möjligt :)

Mvh
Jonte
av N0RBERG
Låter ju som att bränslepumpen är knasig, med tanke på att det varierar med bränslenivån. Annars vet jag då inte. Vet att flera haft problemet att bilen stannar vid rödljus osv. Har du testat söka i forumet, om någon haft liknande problem?
av Jonteee
Ja, det kanske är bränslepumpen då. Lämnade in bilen på bilia för reparation av bränslemätaren. Då hade dom bytt bränslepumpen också. Kan va något med det då.. Kan ju lämna in den där igen och se ifall det är dom som gjort något fel. Ska isf dom stå för kostnaden ( ringde och fråga ) .. MEN tveksamt om dom kommer säga att det är deras fel...

Aa har sökt runt i forumen. Inte hittat något liknande med just full tank.

Tack för hjälpen än så länge :)
av HenningBerg
Hej.
Jag har en V40 och har haft exakt samma problem fram tills idag.
Kör en bit tills den börjar hosta och öppna sedan tanklocket.
Troligen kommer det då att sörpla luft. Du har i sådana fall vakuum i tanken. Du märker bara detta vid full tank eftersom det då finns för lite luft för att utjämna trycket. När du har kört en bit finns det mer luft i tanken och då hinner vakuumet försvinna tills nästa gång du kör.
Jag lade bara tillbaks tanklocket och stängde luckan och vips bilen gick som vanligt.
Hoppas detta kan hjälpa.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]