Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Spawn
Finns det slitvarning för bromsbeläggen på v40 1.8 02. Märkte att mina bromsbelägg bak är mycket risiga.

Vad jag har förstått finns det två varianter en inkl. slitvarningskontakt på skruvat samt vissa utan ex biltema. Råkar vara så att grannen har bromsbelägg liggande från biltema till v40 men dessa saknar slitvarning. Kan man använda dessa utan att behöva kortsluta något.

Om man nu har varnare hur kassa skall beläggen bli innan den säger ifrån.
Användarvisningsbild
av CarMan
det har aldrig funnits slitvarning på din bilmodell
Användarvisningsbild
av Tomas88
Är du säker CarMan?
Jag har för mig att jag sett någon extra metallbit på mina belägg. Eller har jag fått fel för mig? Eller skiljer det mellan motoralternativ?
.
.
.
:oops: Läste nu att det var en slitvaningskontakt som nämndes. Nej det har jag aldrig sett på min heller.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Hahaha mina bromsbelägg bak slets helt, det började ta metall mot metall . Men inga lampor tändes trots att där fannas såna små extra metallbitar. S40 2,0T '04
av Jocke71
Metallbiten som finns på belägget är till för att skrapa mot skivan innan belägget är helt slut, då man hör detta ljud så byter man belägg och räddar skivan. Är inte kopplat till några lampor utan är helt mekaniskt. Funkar bra med klossar utan denna metallbit men då får man ingen förvarning när dom är slut. Men beläggen kollas ju på service så man vet skicket på dom.

Ta bort kåpan över motorn och lägg[…]

Det amerikanska företaget Lyten köper No[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hello Forum. Min XC60 2010 23500 mil blir öve[…]

Srs

Hej alla har en v70n från 01 en vecka efter […]