Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tribal
Tjena har fått mkt dålig tomgång när bilen är kall och lite bättre tomgång när bilen är varm. Använder sportluftfilter och misstänker att det är den som är boven men då jag inte har originalluftboxen kvar kan jag inte testa och byta tillbaks. Är det nån skillnad på luftboxarna om man har tex, t4, 2.0, 2,0 t och så vidare? eller är det samma box på alla? Kan ev låna en box från en kompis som har en s40 2.0!

Tog väck sportluftfiltret när bilen var igång och tomgången blev faktiskt bättre. Men å andra sidan så har det ju funkat fin fint med sportluftfiltret sen jag köpte bilen som är 1 år sedan snart. Så tomgången har ju varit suverän med sportluftfiltret i. Är de nåt annat som kan blitt sämre tros? tomgångsmotorn eller så?

Alla förslag är välkomna!

// Fredrik
av Tribal
Kan man få ojämn tomgång pga dåligt batteri?

Att bilen går fint i nån minut sen får dippar då och då?
Användarvisningsbild
av Fisch
Vilken motor har du? Inte helt ovanligt att turbomotorerna dippar på tomgången. Finns en hel del att läsa om du söker.

Har aldrig hört att dåligt batteri påverkar tomgången så den svajar.
av Tribal
Har en t4 98-a

Tomgången har ju varit suverän 1 år så länge jag ägt den.

När bilen står på tomgång och den funkar fint, och jag börjar att gasa så tappar han kraften och går ner till 4-500 varv och belysningen svajjar och allt innan han bygger upp ett tryck och tomgången höjs igen! Nästan som att han suger luft nånstans när jag gasar...jag vet inte!
Användarvisningsbild
av hixen
jag har på min s40 t4 -02, att när jag gasar iväg och turbon börjar ladda fullt, sedan trycka ner kopplingen (för tex rödljus etc) så kan den dippa ner emot 4-500 varv, ibland tom dö, men det är inte så du har det?
av Tribal
Nej inte riktigt så har jag men typ.

Idag när jag skulle till jobbet och startade bilen så gick tomgången dåligt direkt och när jag gasade så dog bilen. Startade upp den och likadant hände igen när jag gasade. Så fick gasa jätteförsiktigt tills han tog och varva upp han och backa bak och köra till jobbet. Väl på jobbet på parkeringen när jag parkerat så gick tomgången hur fint som helst!

Mysko!

Så den går bättre när den är varm.
av Shift
Jag skulle ha kollat tomgångsmotorn, för det kan ju vara så att kallt klägg i den gör att motorn går sämre än när det är varmt klägg.
av Tribal
Hej igen!

Har inte hunnit kollat tomgångsmotorn än, hade planer på att göra de imon för ska ändå jobba så tänkte köra in bilen då. Aja skitsamma! Var ute efter jobbet idag och körde lite hårdare med bilen så han fick varva ut lite. Bilen gick hur bra som helst, a iaf när jag var på väg hem i lugn fart efter att ha kört 3-4 mil så hörs ett fjoff!

Batterilampan och airbag lampa började lysa, servon slutade funka. Undrade vad i hela helvete är detta. Stannade inte bilen direkt utan körde hem dom få km jag hade kvar. Stängde av bilen och öppnade motorhuven och ser till min förvåning att fläktremmen hänger slappt, lyser med ficklampa neråt och ser att en löprulle fattas!?!? Remmen är hel men en löprulle fattas. Så fläkt /drivremmen styr alltså både generatorn och styrservopumpen antar jag! Eftersom batterilampan lyser i instrumentpanelen. Kan det här problemet orsakat min tillfälliga dåliga tomgång som bara blev dålig då och då? Att löprullen varit lite halvtaskig och nu small den av?

Kunde inte förklara bättre vad som händer tyvärr heh. Hoppas ni fattar på ett ca!

// Fredrik
av N0RBERG
Ja, du har nog funnit ditt problem. Byt löprullarna och multiremmen, så ser du ju om det löser sig. Annars får du fortsätta felsöka efter att du fixat remmen.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]