Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Antevanten
Ska renovera mina framok s40-97. Har hittat ett par stommar från en 01:a men i sökningen på repsats framgår att det inte är samma......Vari ligger skillnaden???
av Kojje
Vet att bromsarna blev större efter en viss årsmodell men är inte säker på om detta endast var på turbo bilarna.
Användarvisningsbild
av volvo51
Jag vet inte skillnaden men det är inte samma broms.
Jag rättar mig själv. Det är bak som är olika,fram ska det vara samma ok.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är mindre skivor fram på 96 och 97 års modell. Sedan är frambromsarna samma fram till och med slutet.
Bak är det skillnad på handbromsvajer fästet mellan fas1 och fas2 (96-00 och 01-04).

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
Antevanten skrev:Ok....så hur skiljer sig själva oken då? Ok att fas2 har större skivor och belägg...men oken?
Oken sitter ju runt skivan, och om skivan är större måste följdaktligen oken med bygeln vara.......större...

Fas2 har inte större skivor, årsmodell 98 och frammåt har det.,

/Martin
av Antevanten
Ja just det ja....men hur ska jag särskilja dem från varandra i en pall om 200 ok blandade årsmodeller????Alltså vilka mått ska jag jämföra (kolvarna har samma diam)?
av Antevanten
Nu har jag lyckats spåra skillnaderna. Enklast är att särskilja dem på måtten (cc) mellan "fästöronen" på bygeln....längre avstånd på nya än på gamla + att bygeln är klenare på den äldre modellen (96-97). Häpp!

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]