Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocketwp
Hejsan.

För ca 2 veckor sedan började det låta konstigt från min bil. Inte lätt att beskriva ett ljud men jag får försöka. Det låter ungefär som om någonting skrapar i ca en gång per hjulvarv. Ett lite metalliskt ljud. Väldigt svårt att höra var det kommer ifrån men det låter som att det kommer framifrån någonstans i alla fall.

Det är absolut tydligast när man motorbromsar. I början försvann det när jag trampade ned kopplingen så då trodde jag att det var något med växellådan. Men sen igår så låter det även när jag har kopplingen nedtrampad. Jag har lite funderingar på om det skulle kunna vara en drivknut men märker ingen skillnad på ljudet när jag svänger eller inte.

Inte lätt att gissa någon diagnos på men gör gärna ett försök.
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan vara en bromssköld som rostat sönder och ligger och skaver på något hjul.
av jocketwp
Det skulle det ju kunna vara. Får skruva loss hjulen och titta. Men då borde det väl inte gjort någon skillnad när jag kopplade. För i början försvann ljudet helt så fort jag trampade ner kopplingen. Och sen så är ju ljudet mycket högre när man motorbromsar.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]