Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gaggi77
Idag skruvade jag loss oljelocket och såg nånting konstigt underifrån och inne i motoröppningen. Det är en gul/brun massa som gele' liksom. Jag blev rädd!!! Torkade med en ren trasa och skruvade tillbaka det.
Vad tycker ni om det? Vad kan det vara? Annars fungerar motor jättebra...
Fick höra att det kan bildas av kylan för att locket blir ju kall och oljan varm så därför bildas sånt skit.
Är det någon annan som upplevt samma sak???
Användarvisningsbild
av gaggi77
Ja. Jag åker korta sträckor varje dag. 3 km till jobbet och tillbaka. Sen kanske till stan och tillbaka. Motor blir aldrig varm. Tack för svaret. Tänkte att det är någonting fel...
av mattiasg
3km. Ta cykeln eller gå så slipper du klägget i motorn...
Användarvisningsbild
av Fisch
Det är sk sludge, en blandning mellan vatten och olja precis som ni säger.

Det som händer är att motorn (oljan) inte blir varm under tillräcklig tid och kan därför inte koka ur kondensen som bildas. Sludgen täpper till bland annat din vevhusventilation och dina kanaler i oljetråget, vilket kan resultera i övertryck i motorn och tickande lyftare. 800-serien är väldigt känsliga mot just det här, s/v40 är lite bättre men ändå inte bra. V70N har också ganska stora problem med vevhusventilationen. Övertrycket kan bli i storlektsordningen att packboxar trycks ur vilket leder till oljeläckage, sviktande tomgång etc. Tickande lyftare kan leda till att du får lyfta toppen och byta dem. Dessutom kan sludgen ta sig till gasspjället och kleta igen, din gas blir trög och hänger sig, och vidare till insuget och du får dåliga avgasvärden och får kanske köpa en ny katalysator om du har riktig otur. Anslutningsnipplarna kan också sättas igen, vilket garanterar ett övertryck. Oljan tappar dessutom sin smörjande förmåga och din motor slits onödigt mycket.
Användarvisningsbild
av gaggi77
Det som händer är att motorn (oljan) inte blir varm under tillräcklig tid och kan därför inte koka ur kondensen som bildas. Sludgen täpper till bland annat din vevhusventilation och dina kanaler i oljetråget, vilket kan resultera i övertryck i motorn och tickande lyftare.

Oj det låter inte bra faktiskt. När jag startar motor på morgonen så hör jag ventillyftarna ticka i en minut och sen blir det tyst. Tror iaf att det är lyftarna som tickar.
Men hur kan man förbättra situationen? Jag har gjort sån (engineflush) motortvätt inifrån förra året men det hjälpte inte utan tycker att det blev värre :shock: . Vad finns mer man kan göra för att slippa sludgen och tickande ventillyftare. Motor har gått 9500 mil, inte mycket för att ha sådana problem eller hur? Motorlampa lyser nu i två månader!
Tackar för svar!
Användarvisningsbild
av Fisch
Till att börja med ska man försäkra sig om att kanalerna i motorblocket inte är igensatta sedan att även oljeavskiljare, slangar och nipplar även de inte är igensatta. Bästa sättet att slippa sludgen är att regelbundet varmköra motorn ordentligt, alltså åka några mil, i kombination med att ingen är tätt. Om det är dina lyftare som tickar (kan även vara spridarna) så får du förmodligen ta ner tråget och rengöra kanalerna, för att få stopp på tickandet. En sån där "mirakelkur" med engineflush tror inte jag på, men det kan väl vara värt att testa. Byta oljefilter kan också vara en bra idé i samband med engineflush.

Motorns miltal är inte så viktigt, tycker jag. Det är hur bilen är körd under dess mil som är viktigt.
Användarvisningsbild
av volvo51
Engineflush kan man inte göra själv om man inte har dyr verkstadsutrustning.
Jag lämnade in min med bra resultat,kostade ca.1800 kr men då ingår olja och filter.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]