- tis 19 jan 2010, 11:08
#368678
Volvo V40, 1997.
Har alltid klarat sig genom besiktningarna utan minsta lilla anmärkning.
Men inte igår.
För ett år sen var värdena enligt följande:
CO: 0.0
CO 2500: 0.0
HC: 027
LAMBDA: 1,00
NU är värdena (med gränsvärdena inom parentes):
CO: 1,9 (0,5)
CO 2500: 2,5 (0,3)
HC: 250 (100)
LAMBDA: 0,94 (0,96-1,04)
Vad beror det på?
Sen har jag även en varningslampa som tänds då och då, den som varnar för att det är något fel på motorns elektroniska system.
Den började lysa då och då sen ett par veckor tillbaka, efter att jag haft bilen på verkstad. Då byttes hela avgasröret.
Eftersom problemet började efter det så undrar jag förstås om det kan tänkas ha blivit något galet gjort i verkstaden?
Jag kan tänka mig att de allra flesta besökare på det här forumet är väldigt erfarna och tycker att jag har ställt dumma frågor.
Men, det bjuder jag på i så fall.
Jag är hemskt tacksam för svar, synpunkter och tips.
Tack på förhand.
Har alltid klarat sig genom besiktningarna utan minsta lilla anmärkning.
Men inte igår.
För ett år sen var värdena enligt följande:
CO: 0.0
CO 2500: 0.0
HC: 027
LAMBDA: 1,00
NU är värdena (med gränsvärdena inom parentes):
CO: 1,9 (0,5)
CO 2500: 2,5 (0,3)
HC: 250 (100)
LAMBDA: 0,94 (0,96-1,04)
Vad beror det på?
Sen har jag även en varningslampa som tänds då och då, den som varnar för att det är något fel på motorns elektroniska system.
Den började lysa då och då sen ett par veckor tillbaka, efter att jag haft bilen på verkstad. Då byttes hela avgasröret.
Eftersom problemet började efter det så undrar jag förstås om det kan tänkas ha blivit något galet gjort i verkstaden?
Jag kan tänka mig att de allra flesta besökare på det här forumet är väldigt erfarna och tycker att jag har ställt dumma frågor.
Men, det bjuder jag på i så fall.
Jag är hemskt tacksam för svar, synpunkter och tips.
Tack på förhand.