Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V40, 1997.
Har alltid klarat sig genom besiktningarna utan minsta lilla anmärkning.
Men inte igår.

För ett år sen var värdena enligt följande:
CO: 0.0
CO 2500: 0.0
HC: 027
LAMBDA: 1,00

NU är värdena (med gränsvärdena inom parentes):
CO: 1,9 (0,5)
CO 2500: 2,5 (0,3)
HC: 250 (100)
LAMBDA: 0,94 (0,96-1,04)

Vad beror det på?

Sen har jag även en varningslampa som tänds då och då, den som varnar för att det är något fel på motorns elektroniska system.
Den började lysa då och då sen ett par veckor tillbaka, efter att jag haft bilen på verkstad. Då byttes hela avgasröret.
Eftersom problemet började efter det så undrar jag förstås om det kan tänkas ha blivit något galet gjort i verkstaden?

Jag kan tänka mig att de allra flesta besökare på det här forumet är väldigt erfarna och tycker att jag har ställt dumma frågor.
Men, det bjuder jag på i så fall.
Jag är hemskt tacksam för svar, synpunkter och tips.

Tack på förhand.
Hände samma sak med mina avgasvärden och motorn börja bete sig lite konstigt men det visa sig va katalysatorn som hade lagt av helt
Har GDI motorn och det är tydligen inte ovanligt att det kan hända
Verkstaden sa att det oftast beror på att det går för lång tid mellan service tillfällen
Här är det inte katalysatorn iaf. Eller inte BARA den, men CO är högre än det ska vara före kat. Och lambdavärdet är lågt, vilket betyder fet blandning. Motorlampan säger att det finns en felkod, så steg 1 är att kolla vad den säger.

Jag säger inte att det är så, men det skulle kunna vara så att främre delen av avgasröret hängde ner och drog i kabeln till lambdasonden när verkstan bytte rör. Men det borde vara den bakre sondens kabel som sträcks först, och den kan inte ställa till med såna här värden, det är den främre isf. Men det här är bara vilda spekulationer, det är bäst att ta reda på felet innan man börjar kasta anklagelser omkring sig.

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]