Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare alla.

Ser det skrivets mycket om termostaten och hurvida den är fel eller inte. Ett rätt enkelt sätt som jag har lärt mig sedan urminnes tider, just för att kontrollera hur pass den öppnar samt när den öppnar gör du enkelt enl nedan:

PS, nedanstående gäller mekaniska termostater bimetall DS

1: Skruva av termostaten (ha locket till kylaren PÅ, då det lättare blir vaccum och då rinner inte kylarvätskan ut

2: När du väl har termostaten i handen, så gå in i köket, skölj av den först från kylarvätska etc

3: Sätt på en kastrull med vatten på spisen och lägg i termostaten direkt från start. Om du har en sådan termometer som man har när man steker kött i ugnen, så sätt i den också i vattnet. Ta inte den finaste kastrullen och givetvis inte med teflonbotten. Du kommer nu att se hur termostaten öppnar och du kan nog rätt lätt räkna ut UNGEFÄR vid vilket intervall som den öppnar.

Om du inte har någon termometer, så kan du göra den lite mer krångliga och krävande varianten OM du nu måste veta på ett ungefär inom vilket intervall som det ligger som den öppnar.

Vanligt kranvatten på det kallaste tror jag brukar ligga på runt 8*C. Om du lägger i termostaten i en liten kokande vatten, så är det runt 100*C, sedan kan du blanda ut det med kranvatten som är 8*C och då se vid vilken mängd som den "stänger", dock är detta endast en fingervisning, eftersom det är många faktorer som spelar in, dessutom är själva termostaten redan uppvärmd, så det är lite skillnad. Men tänk dig du kokar upp den i 2 liter, runt 100 grader (vet det är något mindre, men vi kör på det), slår du i hälften 8 grader vatten, så totala är runt 3 liter, så ska denna blandningen vara 108/2 som blir 54grader, nu ska den vara stängd iaf. Du kan också vänta med att lägga i termostaten i vattnet och lägga i den i det 54grader vattnet så ser du då om den öppnar, troligtvis gör den inte det. men det är viktigt att du är medveten med hur stora delar du häller i blandningen för att det ska kunna antas en ungefärlig temperatur.

Nu är ju vatten-slabbandet och mätandet inte att föredra, men för alla er som inte har så mycket att göra och på samma gång vill testa, så kan det vara roligt experiment om inte annat.

Ta inte heller någon febertermometer då de inte är gjorda för dessa temperaturer och ta INTE heller någon vanlig kvicksilvertermometer, även om de kan gå upp till 60 grader C, så är det riskabelt då vattnet ökar fort i värme om du har det på kokning och en spräckt kvicksilvertermometer vill du inte få i ögonen eller liknande.

OVANSTÅENDE EXPERIMENT SKALL GÖRAS MED FÖRSIKTIGHET, JAG TAR INGET ANSVAR FÖR DETTA, ANVÄND SKYDDSHANDSKAR OCH SKYDDSGLASÖGON OCH OÖMMA KLÄDER, SAMT EN TÅNG ELLER LIKNANDE SÅ DU KAN TA UPP TERMOSTATEN UR BADET, DEN ÄR MYCKET MYCKET VARM!!!!!!
Användarvisningsbild
av eccy243
Ett tillägg till detta kan vara att när termostaten är varm, och öppen. Trä en bit snöre genom termostaten. Låt den kallna och stänga så snöret kläms fast. Knyt sedan fast snöret i ett bordsbestick eller nåt, som du lägger tvärs över kastrullen, så att termostaten hänger fritt i vattnet. Gör om koket, och kolla tempen. När termostaten glider av snöret och slår i botten kollar du tempen. Där har du då ganska exakt öppningstempen. :wink:

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]