Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jocketwp
Hejsan.

Jag har ett väldigt irriterande problem som jag hoppas att nån kan hjälpa mig med.

Har ibland svårt att starta min v40 2.0-97. Oftast när den är kall så startar den utan problem. Om jag sedan kört en kvart eller så med den och stänger av den så kan den vara svår att starta igen. Då kan två olika saker uppstå.

1: Startmotorn snurrar men det verkar inte som om solenoiden har dragit i den. Då får jag försöka ett antal gånger och till slut så drar den. Har haft loss startmotorn och testat den direkt mot batteriet och då har solenoiden dragit utan problem varje gång.

2: Startmotorn drar runt motorn ca 2 varv eller så och sen snurrar den inte mer. Samma sak händer igen om jag släpper nyckeln och försöker igen. Något som har hjälpt i detta läget är att lägga i en växel och försöka starta utan kopplingen nedtryck så att bilen hoppar lite framåt. Efter detta så brukar startmotorn dra runt motorn så länge jag håller nyckeln vriden. Det kan dock ändå ta ett litet tag innan den startar i detta läget.

Blir tokig på dessa problemen då de inte uppstår varje gång så det är svårt att lokalisera dom. Hoppas att någon här har en fundering på vad som kan vara fel.

Tack på förhand
av fraazze
Hej!

Jag tror Det kan vara bränslepumpsrelät som spökar. Brukar vara klassiskt när det handlar om startproblem när bilen är varm. Eller prova en annan grej. PÅ med tändningen vänta tills airbaglampan slocknat slå av tändningen sen starta. JAg har också ett konstigt startproblem i bland och då gör jag så-
av jocketwp
Tack för tipset.

Ska testa det nästa gång felet uppkommer. Men om det skulle vara bränslepumprelät borde inte bilen gå dåligt i allmänhet då? För den går ju perfekt när den väl startat.
av jocketwp
Självklart när jag försökte framkalla felet igår så gick det inte. Fel inträffar nog aldrig när man vill att de ska inträffa.

Funderar på det här med att det kan vara för lite ström. Borde den orka dra bilen framåt på startmotorn i så fall då? Funderar på om det kanske kan vara spänningsfall till den lilla kontakten på startmotorn. Någon som tror att det kan vara problemet?
av SEkh
((V40 - 2.0T -99))
Också råkat ut för start-knas. Vid kallstart (-15C) så drog startmotorn runt, men motorn tände inte. Trodde batteriet var svagt - laddnmingsindikator visade OK ladding! Jag provade med annat batteri och startkablar. Körde startmotorn flera minuter - men ingen start.
När jag skulle dra bilen ngn meter tillbaks in på parkeringsrutan igen med startmotorn på 1:ans vx - DÅ startade den efter 2 varv typ!! Körde bilen varm. Stannade och startade - UTAN problem... (Bilen står vanligtvis i kallgarage med motorvärmaren inkopplad med tidur. Idag stod den dock ute ca 4 tim i -15C.

Ngt. konstitt är det!! Vad (vika komponenter) kan påverkas av kylan?
Vem vet nåt??

Jag tycker att jag hör över/undertryck[…]

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]