Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Ska operera lite i min S40 -96:a, strålkastaren vänster fram pekar i trädtopparna och den högra pekar ned i backen.
:)

Men nu är det så att jag är född med tummen mitt i näven och är urkass på det här. Det verkar som om reflektorn i vänster fram är lös. Ingenting reagerar när jag rör på strålkastarjusteringen. Justermotorerna går men det verkar som om de inte "greppar" i själva ljuset för att ställa in det.

Någon nämnde något om justerskruvar, någon snackade om att byta hela strålkastaren.
Jag skulle vilja öppna upp och se om något helt enkelt lossnat. Det borde väl inte vara så svårt?

Men - jag behöver en liten ritning/karta eller sprängskiss över hur en strålkastare ser ut på min S40, d.v.s. jag behöver veta och känna till samtliga skruvar och dess funktion med mera.

Hur får man tag på en sprängskiss över strålkastaren/lamphuset?
(Jag vet, man kan besöka Volvo, men nu är det helg och jag är ivrig att fixa det här utan att behöva köra flera mil till närmaste Volvoverkstad!)

Något tips? Någon hjälp?
Tack på förhand!

PS. Jag har verkstadshandboken (Haynes på svenska) men där finns ingen obduktion av en strålkastare så vitt jag kan se?
#27 skrev:Trolingen nr.11 som är trasiga.

Bild
Ah! Tack!
Jag hittade (troligen) samma bild i programmet "Vadis". Har skrivit ut det. Ska scanna in i hög upplösning och skriva ut på ett helt A4 sedan så jag ser vad jag gör.

Tack ska du ha! Nummer 11 ska jag ha i åtanke när jag står där och svär. :lol:

Såg nu förresten; nummer 11 är ju justermotorn! Den surrar och fungerar.
Eller menar du att armen på den är kass? Så att den inte "greppar"?
#27 skrev:Nr14 är motorn och nr11 (2st) är justerskruvar.
:roll:
:oops:

Du har rätt. Förlåt mig. :-)-)
Jag satt och tittade helt snett på det.
Fast jag har väl tittat snett på bilen ett tag nu också eftersom den tittar snett själv. :twisted:

TACK!

Om jag bara fick tummen ur så jag kunde gå ner till garaget och sätta igång också så vore det bra.
Vad är det bästa? Pilla med böjd rygg över bilen eller ta loss hela strålkastaren och ta hem den till köksbordet?
#27 skrev:Jag skulle ha tagit ur strålkastaren.
Är det svårt?
Uppdatering!

Var nere i garaget och skulle ta loss strålkastarj*veln. Gick ju inte att rubba!
Hittade ett antal clips runt den, dock kom jag inte åt dem underst. Lossade på en skruv uppifrån i hörnet av bilens kaross - den höll samman blinkers och strålkastare. Men fortfarande satt strålkastaren som sten. Jag gav upp och satte ihop allt igen.

Gick då istället till höger fram som ju pekar rakt ner i marken. Tänkte att "nåja, jag kan väl åtminstone tillfälligt skruva upp den så att den pekar rakt fram". Satte insexnyckeln i justerskruven - POFF, plastbitar - japanska plastbilar i smådelar!
Där sprack den åt skogen!

Nu behöver jag följande: justerskruv (ersättning) till höger fram.
Och så kvarstår problemet med min lösa reflektor i vänster fram!

Någon som har tips?
Justerskruvar - det finns väl något reparationskit, hörde jag någonstans?

Och slutligen - HUR ska jag få loss strålkastaren?
Skiss på hur det sitter då?

Tacksam för alla era erfarenheter, tips och hjälp!
#27 skrev:Lycktan sitter med fyra muttrar.

Sen rekomenderar jag att du lossar stötfångaren så du kan skjuta fram den lite för att lättare få ur lycktan.
Fyra muttrar...?
Då måste de sitta väl dolda eftersom jag inte såg en enda.
Lossa stötfångaren? Oj oj, det här låter inte så lätt, inte...

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]