Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Jag undrar helt enkelt hur mycket din volvo V/S 40 dricker. Jag har en V40 från 1997, motorn rullat 25500mil och motorn är en 2.0 L icke Turbo motor.

Jag upp lever att min bil dricker väääääldigt mycket, men har inte något direkt att jämföra med. Var inne och fick den fel-kods-kollad strax innan jul, då var det någon felkod som registrerades som "minnesförlust" och då sa han mekaren att det kunde bero på om den stått utan batteri en längre tid, eller något annat, hur som helst så raderade han den "koden" och bilen gick såååå mycket bättre. Han sa att det kunde bero på att när bilen tappar minnet, så sätter den sig i något slags "nöd läge" där den fläskar på en massa bensin och allt, så att motorn hålls igång till vilket pris som helst OCH att det därför kunde vara anledningen att den gått som den gjort.

Dessvärre så tycker jag fortfarande att den dricker mycket. Om jag kör kortare sträckor som 2-5km/gång, då är det så att man nästan kan "se" hur bensinmätaren ändrar sig..... på 15 liter så brukar jag komma runt 5-6mil.

Om jag kör 7-8 mil ren motorvägskörning och 10x7-8 km (mellan mig och mina föräldrar), då ligger den på strax över 1.5 L/mil. Om jag kör såååååå snålt som jag verkligen kan göra, endast motorväg, jag är INGEN fartdåre, så det blir att sega sig upp till 110km/h. Då ligger den på runt 1.2 L/mil.

Ovanstående beräkningar är när det är någorlunda varmt ute, vad den druckit nu när det varit kallt, det vågar jag inte ens drömma om....., kanske 3mil på 10liter. Nu har jag dock oftast ACC igång I BÖRJAN, för att få bort imma och värmen.

Nu är ju min fråga till er andra, hur mycket ligger era V/S 40´s på? Mest relevant att jfr är nog ni som också har 2.0 L motorer utan Turbo.

Tack på förhand
Om det är till någon hjälp, så drar min t4 -02 12500 mil nu i vinterslasket med dubbdäck ca:

Stad: 1.0/mil
Landsväg: 0.72/mil
Motorväg: ca 0.8-0.85/mil

Din bil verkar ovanligt törstig för att vara en 2.0, kolla luftfilter så det inte är igensatt? Likaså "lövfällan" på insugningsröret till luftburken så den inte är full med skräp.
Lycka till, Ronnie
Min drar typ 1,1/mil i stadskörning vilket den för det mesta får gå då min fru oftast kör den till och från jobbet, men den drar inte mer än någon annan bil jag haft som körts under samma förhållande. Långkörning, ja runt 0,7/mil och det är väl ok. Har en kompis med en 2,0T och den ligger ungefär på 1,0/mil i stadskörning och på långkörning ungefär som min.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]