Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har tidigare gjort en väldigt lång tråd som började bli svårt att se helheten i så jag skapar en ny reviderad rackare här med förhoppning om nya inputs från alla duktiga besökare på den här sidan... hoppas jag får med allt :oops:
(Tidigare tråd finns på: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=49368)

Jag har en Volvo V40 2.0 T (16 Valve Turbo) 1998 (B4204T)

Felet är att motorlampan lyser (Lambdalampan, orange triangel med 3 "ben")

Jag har gjort en felsökning på verkstad och fått följande felkoder:
- Kod 314 (Kamaxelgivare)
- Kod 516 (AC- Kylfläktsrelä)

Förutsättningarna är:
- Bilen står längre perioder i varmgarage (så att det har med kylan kan det inte vara).
- Bilen startar utan problem - går jämt och fint och har inga problem med den.
- Jag har kopplat ur batteriet 2 gånger över natten men problemet kvarstår.
- Jag har bytt termostat och kontrollerat alla oljor och vätskor.
- Jag har kontrollerat alla säkringar och de är hela.
- Jag har bytt kylrelä (om det var rätt - bytte det som är placerat bland säkringarna högst upp i motorutrymmet).

Besiktningen visade följande avgasvärden:
CO 0,0 (0,5) HC 070 (100)
CO 2500 0,0 (0,3) LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)

Mina tankar:
- Lambdasonden borde det väl inte vara fel (Eftersom avgasvärderna är bra)
- Kamaxellägesgivaren borde det väl inte heller vara fel på (Eftersom bilen går jämt och fint)
- Relät borde det inte vara fel på (Eftersom denna är bytt)
- Det kan inte vara några isproppar eller ha med kylan att göra (Började lysai somras & är nu parkerad i varmgarage)

Frågor:
- Någon som vet (eller har Vadis) och kan kolla om en kamaxellägesgivare från en V40 -97 utan turbo passar till min bil? (Min kamaxellägesgivare har BOSCH-nummer: 0 232 101 029).

- Någon har i tidigare tråd tipsat mig om ett slutande relä av större sort som ska finnas framför vänster framdäck (tillsammans med en liten fläkt?) som kan spöka. Någon som vet mer exakt var denna sitter
(Bakom någon kåpa, i motorurymmet, i hjulhuset etc... någon som har en bild kanske?)

- Någon som vet vad relät på denna bild hör till, var den sitter någonstans?
http://bilder.lagabasen.se/delar/1089/10892119vy1.jpg

Lite tips och tankar om hur jag ska komma till rätta med det här...
Jag har ombesiktning snart och har inte råd att lämna in bilen på verkstad - måste lyckas lösa det här själv...

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]